لحن بیان در وردپرس

لحن بیان در وردپرس تصویر شاخص

وقتی یک سایت یا وبلاگ جدید راه‌اندازی می‌کنید؛ جالب است کمی به این فکر کنید که می‌خواهید با چه کسی صحبت کنید. محتوایی که شما تولید می‌کنید؛ اگرچه ممکن است فقط متن باشد؛ اما لحن بیان دارند. البته که مخاطبان هدف شما در محتوایی که تولید می‌کنید؛ نقش اساسی دارند. اما آن‌ها در لحنِ بیانی که شما همه‌ی متن‌های خودتان را با آن می‌نویسید هم نقش دارند. اینکه چطور شما به خوانندگان خودتان اطلاعات می‌دهید؛ نوع زبانی که استفاده می‌کنید؛ و میزان قدرت نفوذ کلامتان، همگی وابسته به نوع سایت شما، موضوع کاری شما و مخاطبان شما، باهم متفاوت هستند. منظورمان از لحن بیان در وردپرس همین است.

پارامترهایی مثل جمعیت استفاده‌کنندگان از سایت هم نقش مهمی دارند. بدون اینکه در نظر بگیرید که با چه کسانی می‌خواهید صحبت کنید هم لازم است لحن مناسبی را برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود انتخاب کنید. در این مقاله می‌خواهیم لحن بیان در وردپرس را باهم بررسی کنیم.

 

چرا لحن بیان مهم است

لحن بیانی که شما در پست‌های سایت خودتان استفاده می‌کنید مهم است. زیرا این لحن، همان چیزی است که رابطه‌ی شما با مخاطبتان را مشخص می‌کند. همچنین این لحن، نمایشی از برند یا شرکت شما خواهد بود. لحن شما به مخاطبتان نشان می‌دهد که شما دقیقاً چه کسی هستید. زیبایی این مسئله در این است که برای نشان دادن خودتان از طریق آن به مخاطبان، نیازی به گفتن چیزی درباره‌ی خودتان ندارید. همچنین لحن بیان شما اغلب به مخاطب می‌فهماند که قصد گفتن چه چیزی را دارید. نکات مختلفی در انتخاب و نحوه‌ی لحن بیان داریم که در ادامه آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

  • انتخاب واژگان و کلمات

    کلماتی که در پست‌های خودتان از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ به خواننده‌ی آن مطلب اطلاعات زیادی در مورد خود شما می‌دهد. این کلمات می‌توانند سطح تحصیلات و تجربه‌ی کاری شما را نشان دهند. آن‌ها حتی می‌توانند به خوانندگان ذوق و احساس شما را نشان دهند. انتخاب کلمات خاص یک‌راه عالی برای هویت دادن به لحن بیان خودتان است. حتی اگر این هویت که در سایتتان به وجود می‌آورید با شخص شما متفاوت باشد.

  • سطح خوانایی مطالب

    آسان بودن فهم مطالب شما نقش مهمی در نحوه‌ی عکس‌العمل مخاطب شما در زمان مطالعه‌ی مطالبتان دارد. این نکته یک فاکتور اساسی در نمره‌ی سئوی سایت شما نیز هست. توجه شما به خوانا بودن مطالبتان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت شما در بین مخاطبانتان خواهد بود. ابزارهای زیادی برای کمک به رسیدن به این هدف وجود دارند. ویژگی خوانایی افزونه‌ی معروف و قدرتمند Yoast SEO یکی از این ابزارها است که به شما کمک قابل‌توجهی می‌کند.

افزونه ی Yoast

 

  • نقطه نظرات و بازخوردها

    در پست‌های سایت شما چه کسی صحبت می‌کند؟ فهم این مطلب به شما اهمیت و ضرورت داشتن یک لحن بیان ثابت را نشان می‌دهد. بعضی از صاحبان سایت تصمیم می‌گیرند که همه‌چیز را رسی نگه‌دارند و به خودشان و خوانندگان به‌صورت سوم شخص اشاره کنند. بعضی هم ممکن است محاوره‌ای صحبت کردن را انتخاب کنند. یعنی برای صحبت کردن بیشتر از اول شخص و دوم شخص استفاده کنند. اینکه کدام سبک بیان را انتخاب کنید مهم است. اما مهم‌تر این است هرکدام را که انتخاب می‌کنید را ثابت نگه‌دارید.

  • شخصیت

    ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن لحن بیان حرفه‌ای و تخصصی لازم باشد. (در ادامه درباره‌ی این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد). اما در اکثر مواقع، زیاد فنی صحبت کردن، مخاطب را خسته می‌کند. گاهی با استفاده از شخصیت خودتان، به‌صورت شوخی‌های مختصر یا صحبت محاوره‌ای، مخاطب را به ادامه‌ی مطالعه‌ی مطلب تشویق کنید.

 

انواع لحن بیان در وردپرس

ممکن است خودتان تا اینجا حدس زده باشید که چندین نوع از لحن بیان در وردپرس وجود دارد. شما می‌توانید هرکدام از آن‌ها را برای سایت خودتان در نظر بگیرید. می‌خواهیم چند مدل از آن‌ها را در ادامه باهم بررسی کنیم.

 

لحن بیان حرفه‌ای

داشتن یک لحن بیان حرفه‌ای و تخصصی چیز بدی نیست. این لحن به مخاطب شما نشان می‌دهد که شما حرفه‌ای هستید و چیزهای مهمی برای گفتن دارید. پست‌هایی که با لحن بیان حرفه‌ای نوشته می‌شوند از هرگونه اضافه گویی فارغ هستند. همچنین شامل هیچ‌گونه نظر و حرف شخصی نیستند. درواقع، پست‌های دارای این لحن بیان هیچ‌چیزی از شخصیت نویسنده به همراه ندارند و به‌جای آن دارای کیفیت بالایی هستند.

سایت شرکت‌های بزرگ از این لحن در انتشار مطالبشان استفاده می‌کنند. زیرا پایبندی به آن راحت است؛ برای بیان هر نوع موضوعی مناسب است و همه‌ی نویسندگان می‌توانند به‌راحتی این نحوه‌ی بیان را رعایت کنند.

 

لحن بیان گفتگو

مورد دیگر لحن گفتگو است. این لحن در تضاد با لحن حرفه‌ای است. این لحن سرشار از شخصیت گوینده است و می‌تواند مانند صحبت کردن با یک دوست یا آشنا باشد. در این لحن شما ممکن است از صحبت‌های عامیانه، اختصارات و حتی نمونه‌هایی از زبان‌های برقراری ارتباط محاوره‌ای استفاده کنید.

در این لحن بیان تمایل زیادی به استفاده از ضمیرهای اشاره‌ی «تو و شما» برای اشاره به خواننده دارد. یعنی استفاده از اول شخص و یا دوم شخص در این سبک بیان زیاد به چشم می‌خورد. با این کار به مخاطب حس مهم بودن داده می‌شود. زیرا مخاطب در مرکز توجه نویسنده قرار می‌گیرد. همچنین خواننده حس خواهد کرد که اطلاعات ویژه‌ی خودش را دریافت می‌کند.

 

لحن بیان انگیزشی

این لحن بیان و نوع نوشتار برای مخاطب الهام‌بخش است. هدف اصلی در استفاده از این لحن برانگیختن مخاطب است. این نوع می‌تواند مستقیماً شامل کلمات الهام‌بخش باشد. یا هم شامل قسمت‌هایی با مفاهیم انگیزشی باشد. و یا هم کلیات مطلب دارای پیام‌های امیدآفرین در خود باشد. این لحن ممکن است ادغامی از عناصر لحن گفتگو باشد. اما اساس این شیوه‌ی بیان ریشه در وعده‌ها، صحبت از آینده و برنامه‌ها دارد.

یک جمله‌ی نوشته‌شده با لحن انگیزشی می‌تواند به این صورت باشد: «فقط در 30 دقیقه یک سایت راه‌اندازی کنید!» یا «به‌راحتی به وزن ایده آل خودتان می‌رسید.» این جملات الهام‌بخش به مخاطب برای تلاش بیشتر انگیزه می‌دهند.

 

لحن بیان طنز و شوخی

سایت‌هایی که لحن طنز و شوخی دارند معمولاً زیاد جدی نیستند. درواقع، آن‌ها هر طور بخواهند مطالب را ارسال می‌کنند و همین می‌تواند نرخ تعامل بالایی داشته باشد. قطعاً این لحن برای همه‌ی سایت‌ها مناسب نیست؛ اما داشتن این لحن به مخاطب یادآوری می‌کند تا هم‌زمان با رسیدن به اهدافشان خوش بگذرانند. مثلاً در رابطه با چیزی که ما در حال بیان آن هستید؛ یک شوخی می‌تواند لبخندی را روی لب مخاطب بیاورد.

در کنار استفاده از کلمات و جملات محاوره‌ای، یک لحن بیان طنز می‌تواند شامل استفاده از تصاویر و عکس نوشته‌های خنده‌دار نیز باشد.

 

لحن بیان بااقتدار

یک لحن بیان مقتدر همانند لحن حرفه‌ای، مختص کسب‌وکارها است. اما این لحن همیشه هم برای سایت‌های کاری مناسب نیست. چرا؟ چون لحنی که حالت دستوری دارد برای فروش مناسب نیست. در عوض این لحن برای یک سایت صرفاً اطلاع‌رسانی مناسب است. این لحن برای مراکز بهداشتی، تحقیقاتی و سایر سازمان‌های حرفه‌ای بسیار مناسب است.

 

لحن بیان هیجان‌زده

گاهی اوقات شما شور و هیجان زیادی دارید. این خیلی خوب است. لحن بیان هیجانی به‌نوعی مشتاقانه توصیف می‌شود و شامل محتواهایی است که باذوق و هیجان با مخاطبان صحبت می‌کنند. علامت تعجب در این سبک بیان زیاد استفاده می‌شود. با انتخاب این لحن بیان، مقداری از اشتیاق شما به مخاطبانتان سرایت خواهد کرد.

اما نکته اینجاست که انتقال هیجان برای همه‌ی مخاطبان اتفاق نمی‌افتد. درواقع، این لحن ممکن است برای بعضی از افراد کاملاً آزاردهنده باشد. این نحوه‌ی بیان بیشتر برای سایت‌هایی که در حوزه‌ی تناسب‌اندام و سبک زندگی فعالیت می‌کنند مناسب است.

 

چطور باید لحن بیان مناسب سایت خودتان را پیدا کنید

حالا که انواع مختلف لحن بیان در سایت را می‌دانید؛ می‌توانید لحن خودتان را انتخاب کنید. می‌توانید لحن بیانی که در سایت شما بهترین عملکرد را دارد؛ انتخاب کنید.

برای شروع از خودتان سؤالات زیر را بپرسید:

  • در درجه‌ی اول مخاطب هدف شما در چه حیطه‌ی کاری فعالیت می‌کنند؟
  • مخاطب هدف شما در چه رنج سنی هستند؟
  • میزان تحصیلات آن‌ها چقدر است؟
  • شما در حال ارائه‌ی مطالب به گروه مشتریان خود (B2C | Business to Client) هستید یا به صاحبان مشاغل (B2B | Business 2 Business) خدمات می‌دهید؟
  • عمده‌ی مخاطبانتان زنان هستند یا مردان؟

 

شناخت مخاطب

وقتی پاسخ این سؤالات را به دست آوردید؛ می‌توانید سراغ مسائل دیگری بروید. برای شکل دادن بهترین لحن بیان در سایت خودتان، موارد زیر را هم باید تعیین تکلیف کنید:

  • بزرگ‌ترین مشکل مخاطبان هدف ما چیست؟ می‌توانیم بگوییم شما باید درد آن‌ها را متوجه شوید. وقتی بدانید که مخاطب شما درگیر چه مشکلاتی است؛ به شما فرصت ارائه‌ی راه‌حل را می‌دهد. مخاطب شما همان مشتری بالقوه‌ی شما است. وقتی از نحوه‌ی صحیح برخورد با نیازهای آن‌ها اطلاع داشته باشید؛ می‌توانید لحن بیان مناسب برای برقراری ارتباط با آن‌ها را انتخاب کنید.
  • با محتوایی که تولید می‌کنید قصد انجام چه‌کاری دارید؟ می‌خواهید چیزی را آموزش دهید؟ اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ افراد را به خرید چیزی تشویق کنید؟ داشتن هدف در زمان تولید محتوا، به شما کمک می‌کند تا با خوانندگان خود به روش مؤثری ارتباط برقرار کنید.

 

مثلاً فرض می‌کنیم شما باهدف توسعه‌ی یک فروشگاه اینترنتی مدل لباس تولید محتوا می‌کنید. احتمالاً مایل باشید برای ارتباط مستقیم با مخاطبان، از لحن بیان گفت‌وگومحور استفاده کنید. و همچنین ازآنجایی‌که قصد فروش به آن‌ها را دارید؛ حداقل چندین پست انگیزشی و محرک باید داشته باشید تا مخاطبانتان به خرید تشویق شوند.

هر تعداد از انواع لحن‌های بیان را می‌توانید باهم ترکیب کنید. فقط اینکه بدانید چه چیزی باید به مخاطب بگویید و مخاطبتان کیست برای انتخاب روش صحیح صحبت کردن با او کافی است.

 

لحن بیان سایت شما چیست؟

خوشبختانه شما اکنون درک صحیحی از فرآیند انتخاب شیوه‌ی مناسب ارتباط با مخاطب خودتان دارید. همچنین چند مثال هم برای راحت‌تر شدن انتخاب لحن بیان برای شما زدیم.

اگر در نظر نگیریم که مخاطب شما چه کسانی هستند و هدف سایت شما چیست؛ آنچه نقش بسیار مهمی در نحوه‌ی دریافت محتوای شما توسط مخاطب دارد؛ همین روش بیان مطالب توسط شما است. پس بهتر است برای انتخاب درست لحن بیان در وردپرس، با مخاطب در سایت خودتان زمان بگذارید.

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی

PWA راهنمای کامل | تبدیل سایت وردپرس به اپلیکیشن PWA

پست بعدی
توسعه‌ی چابک نرم‌افزار

توسعه‌ی چابک نرم‌افزار | مهندسی نرم‌افزار

پست های مرتبط
فرم سفارشی ثبت‌نام کاربران

بهترین افزونه‌های وردپرسی ساخت فرم سفارشی ثبت‌نام کاربران

با طراحی فرم سفارشی ثبت‌نام کاربران، فرایند ثبت‌نام کاربران جدید سایتتان را ساده کنید و فیلدهای سفارشی موردنظرتان را به آن اضافه کنید. در این مطلب افزونه هایی را برای این کار به شما معرفی می کنیم.
بیشتر بخوانید