PageSpeed یا PSI گوگل چیست؟

PageSpeed Insights گوگل

ابزار پیج اسپید یا PageSpeed Insights(PSI) کارایی وب سایت شما بر روی دستگاه های موبایل و دسکتاپ را بررسی کرده و پیشنهاداتی برای بهتر شدن آن ارائه می کند. اگر به دنبال سئو و دستیافتن به جایگاه بهتر در نتایج گوگل هستید رعایت معیارهای کارایی PSI قطعا اولین گام خواهد بود.

پیج اسپید اینسایتس(PSI) برای ارائه گزارشات خود هم از داده های آزمایشگاهی و هم میدانی استفاده می کند. داده های آزمایشگاهی به این دلیل که در محیط کنترل شده ای به دست آمده اند، برای عیب یابی مشکلات کارایی و بهینگی مفید هستند. با این حال ممکن است که با این تفاسیر، دیتاهای تولید شده از دقت کافی برای محک زدن محیط واقعی و شاخص های مهم در آن محیط ها برخوردار نباشند. داده های میدانی برای دریافت دقیق تجربه واقعی کاربران مفید هستند اما باز هم در این نوع داده شاهد دسته محدودتری از معیارهای بررسی عملکرد سایت هستیم. احتمالا نام و رتبه های PageSpeed را در GTmetrix نیز دیده اید!

بررسی PageSpeed بر اساس داده های تجربه واقعی کاربران

تجربه واقعی کاربران در PSI از دسته داده های ابزار گوگل در مرورگر کروم استفاده می کند که Chrome User Experience Report(CrUX) نام دارد. گزارشات پیج اسپید شامل اولین محتوای قابل نمایش یا First Contentful Paint(FCP) ، تاخیر اولین ورودی یا First Input Delay(FID) ، بزرگترین محتوای قابل نمایش یا Largest Contentful Paint(LCP) و نرخ جا به جایی المان های صفحه تحت عنوان Cumulative Layout Shift(CLS) در طی 28 روز گذشته جمع آوری و استفاده می شوند. تحلیل تجربه کاربری پیج اسپید همچنین شامل نرخ تعامل تا نمایش بعدی Interaction to Next Paint(INP) و مدت زمان انتظار مرورگر برای دریافت اولین بایت پاسخ از سوی سرور سایت Time To First Byte(TTFB) نیز می شود.

برای نمایش اطلاعات تجربه کاربر برای یک صفحه، می بایست دیتای لازم در اختیار CrUX باشد. شاید سوالی در ذهن شما ایجاد شده باشد که اگر دیتا ست مورد نیاز در اختیار ابزار تجربه کاربری کروم نبود چه؟ یک صفحه ممکن است که دیتای لازم را به دلایلی مثل تازه منتشر شدن یا کم بودن تعداد کاربرانش، در اختیار نداشته باشد. وقتی چنین چیزی رخ می دهد، PageSpeed Insight به یک حالت پیش فرض که شامل بررسی دیتای همه صفحات بر روی یک وب سایت است روی می آورد. البته که ممکن است در این حالت هم با کمبود دیتا مواجه شود، اگر این حالت رخ دهد پیج اسپید به شما دیتای مربوط به تجربه کاربری را نماش نخواهد داد.

ارزیابی کیفیت تجربه کاربران

PageSpeed کیفیت تجربه کاربران را در چند دسته قرار می دهد که شامل: خوب، نیاز به بهبود و یا ضعیف هستند. PSI برای ارزیابی کیفیت تجربه کاربر، مقادیر زیر را به همراه ابتکار عمل Web Vitals مرجع قرار می دهد.

 

Good

Needs Improvement

Poor

FCP

[0, 1800ms]

(1800ms, 3000ms]

over 3000ms

FID

[0, 100ms]

(100ms, 300ms]

over 300ms

LCP

[0, 2500ms]

(2500ms, 4000ms]

over 4000ms

CLS

[0, 0.1]

(0.1, 0.25]

over 0.25

INP (experimental)

[0, 200ms]

(200ms, 500ms]

over 500ms

TTFB (experimental)

[0, 800ms]

(800ms, 1800ms]

over 1800ms

توزیع و مقادیر سنجش منتخب پیج اسپید

PSI یک توزیع از معیارهای موردنظر خود ارائه کرده است که بنابرآن توسعه دهنده ها می توانند بهتر متوجه وسعت تجربه کاربری برای صفحه یا سایت خود بشوند. این توزیع در سه دسته تقسیم می شوند: خوب، نیاز به بهبود و ضعیف، که هر کدام با رنگ های سبز، نارنجی و قرمز مشخص شده اند. برای مثال اگر شما عدد 11% را جلوی LCP و به رنگ نارنجی می بینید به این معنی است که 11% از کل مشاهدات مربوط به LCP بین 2500 الی 4000میلی ثانیه بوده اند.

رتبه های Page Speed
رتبه های Page Speed

معیارهای حیاتی وب(Core Web Vitals)

Core Web Vitals چیست؟ معیارهای حیاتی و اساسی وب شامل دسته ای از سیگنال های کارایی(performance) می شوند که تمامی تجربه وب کاربر را تشکیل می دهند. معیارهای حیاتی و اساسی وب شامل FID ، LCP ، CLS هستند و برای رتبه یافتن حتی قادر به ترکیب با یکدیگر نیز هستند. پس از تجمیع با اطلاعات کافی در دسترس، در صورتی که نمره ی بالای 75% را کسب کند سایت شما نمره این ارزیابی(CWV) را می گیرد در غیر این صورت، ارزیابی تجمیعی رد شده و صورت نمی گیرد. اگر ارزیابی تجمیعی داده کافی برای FID نداشته باشد، مقدار دو متریک LCP و CLS مورد بررسی قرار می گیرند که اگر هر دوی این دو معیار بالای 75% نمره گرفته باشند. ارزیابی Core Web Vitals پاس می شود. در صورتی که LCP و CLS هم دیتای کافی ای نداشته باشند، ارزیابی تجمیعی Core Web Vitals پاس نمی شود.

تفاوت بین داده های ارزیابی میدانی و CrUX

تفاوت بین داده های میدانی(جمع شده از کاربران) و دیتای برنامه تجربه کاربری کروم(CrUX) این است که داده های میدانی کاربران درون PSI به صورت روزانه آپدیت می شوند در صورتی که دیتاهای CrUX به صورت ماهیانه به روزرسانی می شوند و همچنین محدود به داده های سطوح بالا دستی(غیر جزئی) هستند. اما هر دوی این داده ها به میزان 28روز اخیر مورد برداشت و بررسی قرار می گیرند.

عیب یابی سرعت و کارایی سایت توس PageSpeed Insights

پیج اسپید گوگل از ابزار Lighhouse برای ازیابی URL ارائه شده استفاده می کند و نمره کارایی را بر اساس معیارهای متفاوتی مثل اولین محتوای قابل نمایش، بزرگترین محتوای قابل نمایش، شاخص سرعت، میزان جا به جایی صفحه در هنگام لود، میزان زمانی که نیاز است تا سایت قابلیت تعامل با کاربر را داشته باشد و زمان کلی بلاکینگ صفحه محاسبه می کند.

هر معیار ذکر شده، رتبه دهی شده و با یک آیکون مشخص می شود:

  • خوب. که با یک دایره سبز نمایان می شود
  • نیاز به بهبود. که با یک مربع نارنجی رنگ و اطلاعات اضافه نمایش داده می شود
  • ضعیف. که با یک مثلث هشدار به رنگ قرمز نمایش داده می شود

رتبه کارایی پیج اسپید چیست؟

بالای هر بخش از گزارش PageSpeed، یک نمره نمایش داده می شود که خلاصه وضعیت کارایی سایت در آن بخش را نشان می دهد و به وسیله اجرای لاین هاوس گوگل روی صفحه مورد نظر به دست می آید. رتبه بالای 90 به عنوان خوب. 50 تا 90 به عنوان قابل بهبود و زیر 50 به عنوان ضعیف در نظر گرفته می شود.

ممیزی های Lighthouse گوگل

ابزار Lighthouse گوگل، ممیزی های خود را به سه دسته تقسیم می کند:

  • فرصت ها. شامل اطلاعاتی است که می تواند رتبه کارایی سایت شما را بهبود ببخشد. همچنین در این بخش هر پیشنهاد شامل یک تخمین برای بهبود سرعت نیز است و به شما می گوید که اگر این پیشنهاد را عملی کنید به صورت بالقوه چقدر روی سرعت سایت شما تاثیر گذار است.
  • عیب یابی. اطلاعات اضافه ای مربوط به این که چه کارهایی می توان برای این صفحه انجام داد تا اصطلاحا best practice مربوط به توسعه وب را رعایت کرد.
  • ممیزی های پاس شده. شامل فهرست ممیزی هایی است که بدون مشکل توسط این صفحه پاس شده اند.

در گوگل بخوانید

 

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
استخدام تولید محتوا

جذب کارآموز سئو و محتوا

پست بعدی

Instagram Threads: ارتباطات متصل شده در جدیدترین شبکه اجتماعی اینستاگرام

پست های مرتبط