موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ – آموزش صفر تا صد سئو

موتورهای جستجو، دو عملیات ویژه را دنبال می‌کنند: خزیدن و ساخت فهرست، و ارائه فهرست رتبه‌بندی شده نسبت به جستجوی انجام‌شده توسط کاربران به کاربران.

خزنده گوگل
خزنده گوگل

خزیدن و ساختن فهرست

دنیای وب را به شکل ایستگاه‌های مترو در یک شهر بزرگ تصور کنید

در این شهر هر ایستگاه یک سند(معمولاً یک صفحه وب، PDF، عکس یا فایلی دیگر) است. موتور جستجو به راهی نیاز دارد تا کل این شهر را بگردد و کلیه ایستگاه‌های موجود در این شهر را پیدا کند، بنابراین از بهترین مسیر موجود یا لینک‌ها استفاده می‌کند.

 

ساختار لینک در وب باعث می‌شود تا همه صفحات به یکدیگر مرتبط شوند

لینک‌ها به ربات‌های اتوماتیک موتور جستجو که خزنده(crawler) یا عنکبوت(spider) نامیده می‌شوند این امکان را می‌دهند تا به میلیاردها سند موجود بر روی وب دسترسی پیدا کنند.

وقتی‌که موتور جستجو آن صفحات را یافت، آن‌ها را به‌صورت تکه تکه در پایگاه داده‌های خودش ذخیره می‌کند تا هر زمان که لازم شد، در یک جستار آن‌ها را نمایش دهد. جالب است بدانید که موتورهای جستجو برای این‌که بتوانند نتیجه جستجوی شما را در کسری از ثانیه به دست آورده و نمایش دهند، در سراسر دنیا دیتاسنترهای خاص و بزرگی تأسیس کرده‌اند.

این دیتاسنترهای غول‌پیکر، هزاران سرور را در خود جای می‌دهند که قادرند اطلاعات بسیار بزرگی را در کسری از ثانیه محاسبه و پردازش کنند. وقتی‌که یک شخص در یک موتور جستجوی مطرح مثل گوگل چیزی را جستجو می‌کند، انتظار دارد نتایج را بلافاصله پس از فشردن کلید Enter جستجو کند، یک یا دو ثانیه تأخیر ممکن است او را ناامید کرده و شاید دیگر از آن موتور جستجو استفاده نکند، بنابراین موتورهای جستجو شبانه‌روز درحال‌توسعه فناوری خود هستند تا هرچه سریع‌تر بتوانند پاسخ جستجوی کاربران را پیدا کنند.

صفحه نتایج جستجو SERP
صفحه نتایج جستجو SERP

ارائه نتایج جستجو

اگر به موتورهای جستجو با دقت بیشتری نگاه کنیم می‌بینیم که آن‌ها ماشین‌هایی هستند که پاسخ همه‌چیز را می‌دهند. وقتی‌که یک شخص به‌صورت آنلاین چیزی را سرچ می‌کند، موتور جستجو میلیاردها سندی که در اختیار دارد را به دو شکل رتبه‌بندی می‌کند: اولی این است که حتماً چیزی را به شما برمی‌گرداند که به جستار شما مربوط باشد؛ دومی این است که این نتایج مرتبط را با توجه به محبوبیت سایتی که آن‌ها را تولید کرده است رتبه‌بندی می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، دو متریکِ محبوبیت و ارتباط در SEO نیاز است در نظر گرفته شود.

 

موتورهای جستجو چگونه ارتباط و محبوبیت را تشخیص می‌دهند؟

مفهوم ارتباط برای یک موتور جستجو، بیشتر از پیدا شدن کلمه جستجو شده با تعداد بالا در صفحه موردنظر است. در روزهای پیشینِ وب، موتورهای جستجو از همین معیاری که حضورتان عرض شد پیشتر نمی‌رفتند و نتایج جستجو همیشه محدود بودند. اما در طول سال‌های گذشته، مهندسین هوشمند راه‌های بهتری را برای پیدا کردن نتایج مرتبط به جستار کاربر تدبیر کرده‌اند. امروزه هزاران فاکتور در بررسی این‌که آیا یک صفحه به جستار کاربر مرتبط است یا نه، موردبررسی قرار می‌گیرد. و بنده نیز قصد دارم در مورد آن‌ها در سلسله آموزشی که تهیه‌شده حضورتان مطالبی را عنوان کنم.

معمولاً موتورهای جستجو در نتایجی که به شما نشان می‌دهند، از صفحات یا اسناد محبوب‌تر، استقبال بیشتری می‌کنند و فرض می‌کنند دلیل این محبوبیت، دارا بودن محتوای متناسب با نیاز کاربران است. این فرض بر پایه این‌که کاربران بیشتر از کدام لینک استقبال می‌کنند صورت می‌گیرد.

دقت داشته باشید محبوبیت و ارتباط نتایج جستجو به‌صورت دستی اعمال نمی‌شوند. به‌جای این کار، از معادلات پیچیده ریاضی(الگوریتم‌ها) برای رتبه‌بندی کردن ارتباط استفاده می‌شود و سپس از همین الگوریتم‌ها برای رتبه‌بندی محبوبیت نیز استفاده می‌شود و ترکیب این دو می‌شود همان چیزی که می‌بینید.

این الگوریتم‌ها صدها متغیر دارند. که در بخش بازاریابی موتور جستجو از آن‌ها به‌عنوان فاکتورهای رتبه‌بندی یاد خواهیم کرد.

 

چگونه در سئو موفق شویم؟

الگوریتم‌های پیچیده‌ی موتورهای جستجو شاید غیرقابل نفوذ به نظر برسند، اما خود آن‌ها نیز راهکارهایی را به جهت بهبود رتبه جستجو ارائه داده‌اند که در ادامه حضورتان عرض می‌شود:

 

آموزش سئو در گوگل وبمستر(سرچ کنسول)

گوگل به‌طور خلاصه نکات زیر را به جهت بهبود رتبه جستجو پیشنهاد می‌دهد:

صفحات و محتوایتان را در درجه اول برای کاربران طراحی کنید نه موتور جستجو. هرگز کاربرانتان را به این شکل که اطلاعات دیگری به موتور جستجو نشان داده و در عمل اطلاعات دیگر نصیب آن‌ها شود فریب ندهید. به این تکنیک مخفی سازی(cloaking) هم گفته می‌شود.

لینک‌ها و سلسله‌مراتب موجود در سایت را به شکلی واضح ایجاد کنید و هر صفحه‌ای که در سایتتان دارید بایستی حداقل توسط یک لینک متنی ثابت در دسترس باشد.

یک وب‌سایت با اطلاعات مفید بسازید و صفحاتتان را به‌گونه‌ای بنویسید که به‌وضوح، محتوایتان را شرح دهند. اطمینان حاصل کنید که المان‌هایی مثل <title> و ALT کاملاً واضح بوده و منظور شما را برسانند.

برای ساخت آدرس‌های اینترنتی از کلیدواژه‌های خوانا و مفید استفاده کنید. هرگز از چند لینک برای دسترسی به یک صفحه استفاده نکنید و از ریدایرکت 301 یا rel=”canonical” برای رسیدن به یک صفحه از طریق چند لینک متفاوت استفاده کنید.

 

آموزش سئو در بینگ وبمستر

مهندسین سازنده Bing در مایکروسافت، نکاتی که در ادامه می‌آید را به‌عنوان نکات کلیدی در گرفتن رنک بهتر در صفحه نتایج جستجو(SERP) عنوان می‌کنند:

آدرس اینترنتی(URL) خود را با کلیدواژه(Keyword) واضع و غنی بسازید.

هرگز اجازه ندهید وب‌سایت شما در جاوا اسکریپت، فلش، ایجکس و امثال هم دفن شود و یا حداقل از این‌که داده‌های شما در دسترس موتور جستجو هستند اطمینان حاصل کنید.

محتوایی غنی و با تمرکز روی یک کلیدواژه ایجاد کنید که کاربران بیشتر جستجو می‌کنند. به‌طور مداوم محتوای جدید تولید کنید.

هرگز متونی را که می‌خواهید در موتور جستجو ایندکس شوند را درون عکس قرار ندهید. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید نام و آدرس شرکتتان به ایندکس موتور جستجو اضافه شود، آن را در لوگو قرار ندهید! یک نسخه متنی هم داشته باشید.

 

مقاله ای که خواندید در مجموعه آموزشی سئو قرار دارد، با خواندن سایر قسمت ها، دانش سئو خود را تکمیل کنید:

آموزش سئو راهنمای جامع صفر تا صد SEO

آموزش سئو قسمت اول: موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

آموزش سئو قسمت دوم: کاربران با موتورهای جستجو چگونه تعامل می کنند؟

آموزش سئو قسمت سوم: چرا بازاریابی موتور جستجو؟

آموزش سئو قسمت چهارم: طراحی سایت مناسب برای موتور جستجو

 

 

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی

آموزش سئو: راهنمای جامع صفر تا صد SEO

پست بعدی
افزونه های کاربردی ووکامرس

20 افزونه مفید برای فروشگاه ووکامرس وردپرس

پست های مرتبط