سئو و طراحی سایت مناسب برای موتور جستجو – آموزش صفر تا صد سئو

سئو

موتورهای جستجو(Search Engines)، در نحوه خزیدن و تحلیل محتوا محدودیت‌هایی دارند. یک صفحه وب همیشه آن‌طور که برای من و شما به نظر می‌رسد برای موتور جستجو به نظر نمی‌رسد. در این قسمت از آموزش صفر تا صد سئو(SEO) قصد داریم تا بر سر جزئیات و جوانب فنی ساخت(یا ویرایش) صفحات وب صحبت کنیم که چگونه سایت‌هایی بسازیم که هم برای موتور جستجو محبوب باشند و هم برای کاربران. اگر دارای تیم توسعه‌دهنده هستید و یا همکارانی دارید که در توسعه سایتتان به شما کمک می‌کنند، این قسمت از راهنمای سئو را با برنامه نویسان، تأمین‌کنندگان محتوا و طراحان رابط کاربری خود به اشتراک بگذارید چراکه این موارد همگی در کنار هم یک سایت با سئوی خوب را نتیجه خواهند داد.

 

محتوای قابل فهرست(Indexable Content)

به جهت عملکرد بهتر در صفحه نتایج موتور جستجو(SERP)، یکی از مهم‌ترین کارهایی که بایستی انجام دهید این است که متون ضروری و حیاتی را حتماً به‌صورت متن در HTML به کار ببرید. تصاویر، فایل‌های فلش و جاوا اسکریپت‌ها در برخی از موتورهای جستجو به‌خوبی پردازش نمی‌شوند. بهترین راه این است که حتی اگر قصد نمایش تصویر دارید اطلاعاتی را در مارکاپ HTML در رابطه با آن به‌صورت متنی بنویسید در رابطه با جاوا اسکریپت و ویدئوها هم همین‌طور، همیشه خوب است اطلاعاتی صرفاً متنی در دسترس موتور جستجو قرار بگیرد. موارد زیر حیاتی هستند:

برای تصاویر ویژگی ALT را حتماً پرکنید قرار دادن تصاویر با فرمت‌های gif، png، jpg و سپس ارائه اطلاعات تکمیلی در خاصیت ALT در HTML به موتورهای جستجو توضیحات متنی راجع به موضوع تصویر ارائه می‌دهد که در جستجوی کاربران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

نتایج جستجوی داخلی سایت در دسترس موتور جستجو بوده و قابل پیمایش باشند.

فایل‌های جاوا اسکریپت و فلش همراه با توضیحات متنی کافی در HTML جایگذاری شوند.

برای محتوای ویدئویی و صوتی حتماً توضیحات متنی یا حتی‌الامکان یک کپی متنی از آن‌ها در نظر بگیرید تا توسط موتور جستجو قابل‌بررسی باشد.

 

موتورهای جستجو سایت شما را چگونه می‌بینند؟

خیلی از سایت‌ها مشکلات عدیده‌ای در رابطه با محتوای قابل ایندکسشان دارند و روحشان هم از این ماجرا باخبر نیست، بنابراین بررسی چندباره این موضوع خالی از لطف نخواهد بود. استفاده از ابزارهایی مثل کش گوگل یا SEO-browser.com می‌توانید ببینید که چه قسمت‌هایی از سایتتان توسط موتور جستجو در دسترس می‌شوند. همین‌الان نیز می‌توانید نسخه متنی کش شده توسط گوگل از همین صفحه را مشاهده کنید. چه تغییراتی می‌بینید؟

 

تعجب کردید؟ بله! این همان چیزی است که موتور جستجو از سایت شما می‌بیند

با استفاده از کش گوگل می‌توانید نحوه دیده شدن سایتتان را از سوی موتور جستجو درک کنید.

 

لینک‌های قابل ایندکس

همان‌طور که موتورهای جستجو نیاز دارند تا محتوای سایتتان را مشاهده کرده و آن را ایندکس کنند، همچنین نیاز دارند تا به لینک‌های سایت دسترسی داشته تا محتواهای دیگر را نیز پیدا کنند. لینک‌های دارای ساختار مناسب جهت خزیدن(Crawlable) به خزنده‌های موتور جستجو این امکان را می‌دهند تا تمام صفحات سایتتان را پیدا کنند. در بین صدها هزاران سایت، اگر یک اشتباه کوچک در ساختار لینک‌هایتان داشته باشید، موتور جستجو قادر به پیدا کردن صفحات سایتتان نخواهد بود.

 

آنکور

آناتومی یک لینک و تعامل آن با سئو

لینک‌ها در HTML قادرند تا درونشان تصویر، متن یا هر المان دیگری را جای دهند که یک محدوده قابل کلیک برای کاربر ایجاد کرده و به او اجازه می‌دهند تا با سایت تعامل کرده و در آنجا به جا شود. لینک‌ها را می‌توان از جمله المان‌های اصیل موجود در دنیای اینترنت عنوان کرد که با نام هایپرلینک نیز شناخته‌شده هستند.

در تصویر فوق “<a” نشانه‌ای است که با آن ساختار یک لینک شروع می‌شود. سپس بعدازآن در ویژگی href آدرس مکانی قرار می‌گیرد که به مرورگر( و البته موتور جستجو) می‌گوید که به کجا برود. در قسمت بعد، تکه‌ای قرار دارد که برای کاربران قابل روئیت است که در دنیای سئو Anchor Text نامیده می‌شود و توضیحاتی را در رابطه با محلی که لینک به آنجا اشاره می‌کند، ارائه می‌دهد. درنهایت نیز با “</a>” ساختار لینک فعلی به اتمام می‌رسد.

ساختاری که حضورتان شرح داده شد، پایه‌ای‌ترین حالت ایجاد لینک HTML است و توسط موتورهای جستجو نیز قابل‌درک است.

 

چرا صفحات از دسترس موتور جستجو دور می‌مانند؟

فرم‌های ثبت‌نام

اگر شما از صفحات و محتوایی استفاده می‌کنید که قبل از دسترسی به آن نیاز است یک فرم پر شود، ممکن است هیچ‌وقت دست موتور جستجو به آن نرسد. از جمله این صفحات می‌توانند نوشته‌های خصوصی یا دسترسی VIP به محتوا باشند که نیاز است لاگین صورت گرفته یا خریدی انجام شود. در حالت کلی، خزنده‌های جستجوگر هیچ‌گونه فرمی را پر نمی‌کنند و از کنار آن‌ها می‌گذرند بنابراین اگر محتوایی این‌چنینی دارید که ایندکس نشده دلیلش همین است که حضورتان عرض شد.

ربات‌ها از فرم‌های جستجوی موجود در سایت استفاده نمی‌کنند

همان‌طور که حضورتان عرض شد ربات‌های خزنده موتور جستجو، به‌هیچ‌وجه اقدام به پر کردن فرم‌ها نمی‌کنند و اگر در سایت خود فرم جستجویی قرار داده‌اید نباید از ربات خزنده انتظار داشته باشید تا آن را پر کند. باور اشتباهی که در بین اکثر وبمسترها وجود دارد این است که فکر می‌کنند اگر یک فرم جستجو در سایت خود قراردادند، موتور جستجو از آن استفاده خواهد کرد و سئو سایت آن‌ها بالا می‌رود.

لینک‌های موجود در جاوا اسکریپت قابل تفسیر نیستند

اگر از جاوا اسکریپت در href لینک‌ها استفاده می‌کنید بایستی بدانید که موتور جستجو لینک‌هایی که مقصد واقعی ندارند را دنبال نخواهد کرد، بنابراین همیشه سعی کنید از آدرس‌های واقعی و در دسترس استفاده کنید و اگر قصد انجام عملیات جاوا اسکریپت دارید، با استفاده از روش‌های استاندارد دیگر مثل رویداد on click یا delegate استفاده کنید.

لینک‌های موجود در فایل‌های فلش، جاوا و امثال هم

لینک‌هایی که در سایت‌هایی با جلوه‌های بصری ایجادشده‌اند به‌ندرت شانس دیده شدن دارند. نه کسی آن‌ها را می‌بیند و نه در نتایج جستجو ظاهر خواهند شد.

لینک‌هایی که به صفحات مسدود منتهی هستند

متا تگ robots یا فایل robots.txt هر دو قادرند تا به صاحب سایت این امکان را بدهند تا منابع و صفحاتی از سایت را برای موتورهای جستجو از ممنوع کند. دقت داشته باشید که توسط این تگ و فایل دسترسی موتور جستجو را به منابع سایتتان مسدود نکرده باشید.

لینک‌هایی که در صفحات اسپم قرار دارند

موتورهای جستجو از بررسی تعداد بی‌نهایت لینک در یک صفحه خودداری خواهند کرد. این محدودیت به این دلیل است که نرخ اسپم را پایین آورده و رتبه‌بندی‌های بهتری انجام دهد. صفحاتی که صدها لینک درون خود جای‌داده‌اند، شانسی برای ایندکس کردن همه آن لینک‌ها نخواهند داشت.

فریم‌ها و iframe ها

از دید فنی، کلیه لینک‌های داخل فریم و iframe قابل‌بررسی هستند اما در ساماندهی و دنبال کردن آن‌ها مشکلاتی به وجود خواهد آمد. حتی اگر شما یک شخص حرفه‌ای در این زمینه هستید و می‌دانید که موتورهای جستجو ممکن است به چه روشی این صفحات را دنبال کنند، بازهم بهتر است از قرار دادن محتوای باارزش در این المان‌ها پرهیز کنید.

 

rel=”nofollow” در سئو

کاربرد rel=”nofollow” به شکل زیر است:

<a href=”https://eastweb.ir” rel=”nofollow”>EastWeb</a>

لینک‌ها دارای خواص یا Attribute های بسیاری هستند که موتور جستجو تقریباً تمام آن‌ها را نادیده می‌گیرد اما یکی از استثناهای موجود خاصیت rel=”nofollow” است. در مثال فوق، افزودن rel=”nofollow” به موتور جستجو می‌گوید که این لینک را دنبال نکن و وارد آن نشو.

یکی از کاربردهای تگ nofollow این است که از شر لینک‌هایی که در کامنت ها توسط اسپمرها به وجود می‌آیند خلاص شوید و به موتور جستجو بگویید که این لینک‌ها را دنبال نکند تا رتبه سایتتان براثر لینک‌های اسپم پایین نیاید.

آیا لینک‌های nofollow خوب هستند؟

شاید در نگاه اول لینک‌های نوفالو، چندان از لینک‌های فالو باارزش‌تر نباشند اما ساختاری استاندارد محسوب می‌شوند و ممکن است یک سایت کلی لینک داخلی و لینک نوفالو داشته باشد و این چیز بدی نیست.

کلیدواژه سئو

هدف‌گذاری کلیدواژه در سئو

همان‌طور که مستحضر هستید، کلیدواژه‌ها در فرایند جستجو بسیار حیاتی هستند و بدنه‌ی یک زبان و یک جستجو را تشکیل می‌دهند. درواقع علم بازاریابی اطلاعات(که شامل موتورهای جستجوی مبتنی بر وب، از جمله گوگل هم می‌شود) بر پایه کلیدواژه(keyword) استوار است. همان‌گونه که موتورها سراسر وب را می‌خزند و محتویات آن را فهرست می‌کنند، آن‌ها را ازلحاظ کلیدواژه نیز ایندکس می‌کنند. میلیون‌ها میلیون دیتابیس کوچک‌تر وجود دارند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند نتایج جستجو را با کلیدواژه‌ها را در کسری از ثانیه به نمایش بگذارند.

همان‌طور که بسیار واضح است، اگر می‌خواهید در کلیدواژه‌ی “طراحی سایت” شانس حضور در صفحه نتایج جستجو را داشته باشید، بایستی کلمه “طراحی سایت” را در محتوای سایتتان به کار ببرید.

 

تمرکز کلیدواژه و نقش آن در سئو

تمرکز بر روی یک کلیدواژه نحوه تعامل کاربر با موتور جستجو را معین می‌کند. وقتی‌که کاربر کلمه‌ای را جستجو می‌کند انتظار دارد که نتایج مرتبطی را پیدا کند پس بنابراین به نحوی روی کلیدواژه متمرکز شوید که جنبه‌های مختلفی از آن را که شامل تلفظ‌های متفاوت، حروف بزرگ و کوچک، ترکیب‌های متفاوت و سایر اطلاعات اضافه در رابطه با آن کلیدواژه را شامل شود. وجود تمرکز پیرامون یک کلیدواژه باعث می‌شود کاربر به صفحات موردنظرش دست پیداکرده و درنهایت امتیاز سایت شما بهبود می‌یابد.

موتورهای جستجو با استفاده از روش‌هایی کیفیت وجود کلیدواژه در صفحات را بررسی می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای این‌که مطمئن شوید در کلیدواژه‌ای متمرکز هستید و در صفحه نتایج جستجو شانسی دارید، بایستی از آن کلیدواژه در عناوین، متون و متادیتا ها استفاده کرده باشید.

اگر بخواهیم به‌طور عام صحبت کنیم، هرچقدر که در رابطه با یک کلیدواژه به‌طور خاص‌تر محتوا تولید کنید، شانس بیشتری برای حضور در نتایج جستجو خواهید داشت و همچنین رتبه سایت خود را افزایش می‌دهید.

 

سوءاستفاده از کلیدواژه‌ها

با طلوع جستجوی آنلاین، برخی‌ها در تلاش برای فریب دادن موتورها، دست به سوءاستفاده از کلیدواژه‌ها زدند. و از کلیدواژه‌های معروف در لینک‌ها، متاتگ‌ها و آدرس‌های اینترنتی استفاده می‌کردند. متأسفانه ضرر استفاده از این تاکتیک، بیشتر از منفعت آن است.

درگذشته نه‌چندان دور، موتورهای جستجو، بر روی میزان استفاده از کلیدواژه در متن، به‌عنوان معیاری برای تشخیص ارتباط متن با کلیدواژه جستجو شده تکیه داشتند آن‌هم بدون این‌که بدانند این کلیدواژه‌ها چگونه مورداستفاده قرارگرفته‌اند. اگرچه موتورهای جستجو نمی‌توانند متون پیچیده را همانند انسان درک کنند اما استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین، آن‌ها را قادر ساخته است تا به این ایده آل دست یابند.

بهترین کار این است تا از کلیدواژه‌ها به‌صورت طبیعی و با استراتژی مشخص استفاده شود. اگر صفحات شما به‌عنوان‌مثال بر روی کلیدواژه “مقبره فردوسی” تمرکز دارد بنابراین به‌صورت طبیعی حتماً بایستی در رابطه با مقبره فردوسی، تاریخ مقبره و یا حتی هتل‌ها و کاروانسراهای نزدیک به آنجا نیز اطلاعاتی را ارائه کند. از سوی دیگر اگر عبارت “مقبره فردوسی” را به‌طور مداوم در صفحه‌ای نامرتبط تکرار کنید تا آن صفحه در آن کلمه رنک بگیرد نتیجه‌ای نخواهید گرفت. دقت داشته باشید که نیازی نیست تا برای همه کلیدواژه‌ها رنک بگیرید، بلکه کافیست تا برای کلیدواژه‌هایی تلاش کنید که اغلب مردم از آن‌ها برای جستجو استفاده می‌کنند.

 

چگالی کلیدواژه، پارامتری مهم در سئو

چگالی کلیدواژه شاید در الگوریتم‌های مدرن رتبه دهی جایی نداشته باشد اما همچنان نتیجه خوبی خواهد داد.

اگر دو صفحه D1 و D2 را در نظر بگیریم که هرکدام شامل 1000 کلمه می‌شوند(L=1000) و یک کلمه در آن 20بار تکرار شده است(TF=20) آنگاه آنالیزور چگالی کلیدواژه(مثل Yoast) به شما خواهد گفت که چگالی کلیدواژه یا (KD) آن برابر است با KD=20/1000=0.020 یا 2% برای آن کلیدواژه. جالب است بدانید که اگر L=500 و TF=10 باشد نیز همین مقدار 2% را می‌بینید. با همین بررسی متوجه می‌شویم که چگالی کلیدواژه معیار مناسبی برای سئو و موتور جستجو نیست، بلکه از آن درس‌هایی را می‌آموزیم:

  1. فواصل نسبی بین کلیدواژه‌ها در صفحه فعلی(مجاورت)
  2. کلمات در کجای سند تکرار شده‌اند(پراکندگی)
  3. نرخ تکرار در بین کلمات(نرخ رخ دادن)
  4. تم و موضوع اصلی موردبحث در سند و زیرشاخه‌های آن(مسائل مطرح در موضوع)

 

on-page-seo

بهینه‌سازی صفحه وب‌سایت

میزان استفاده از کلیدواژه و هدفمند بودن نوشته همچنان در الگوریتم‌های رتبه دهی موتورهای جستجو وجود دارند و ما می‌توانیم برخی تکنیک‌های مؤثر را جهت دستیابی به صفحات بهینه و دارای SEO را حضورتان عرض کنیم:

در تگ عنوان حداقل یک‌بار از کلیدواژه استفاده کنید. کلیدواژه مدنظرتان را هرچه به ابتدای عنوان نوشته نزدیک‌تر کنید بهتر است.

کلیدواژه حداقل یک‌بار در ابتدای صفحه مورداستفاده قرار بگیرد.

حداقل دو یا سه بار، از جمله ترکیبات مختلف آن، در بدنه نوشته به‌کاررفته باشد. اگر متن بلندتری دارید، می‌توانید چند بار دیگر از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی تأثیری روی سئو نخواهد داشت.

حداقل یک‌بار در خاصیت ALT در یک تصویر موجود در همان صفحه به‌کاررفته باشد. این کار نه‌تنها به جستجوی صفحات وب کمک می‌کند بلکه در جستجوی تصاویر نیز سئو خوبی خواهید داشت و ترافیک دریافت خواهید کرد.

حداقل یک‌بار در URL مورداستفاده قرار بگیرد. در رابطه با ساختار URL در ادامه صحبت خواهیم کرد.

حداقل یک‌بار در متاتگ description مورداستفاده قرار بگیرد. دقت داشته باشید که اطلاعات موجود در این متادیتا، موردتوجه موتور جستجو نخواهد بود(که خیلی‌ها فکر می‌کنند خواهد بود) بلکه در جلب کردن نظر کاربر برای کلیک روی لینک شما کمک خواهد کرد.

یک نکته مهم: دقت داشته باشید که اگر بر روی یک کلیدواژه خاص تمرکز کرده‌اید نباید از آن در یک Anchor Text برای لینک دادن به سایت یا صفحه دیگر در سایتتان استفاده کنید.

 

عنوان صفحه

تیتری که برای صفحه استفاده می‌کنید بایستی بسیار دقیق و کاملاً مشخص‌کننده محتوای صفحه باشد و این موضوع بسیار برای تجربه کاربر و بهینه‌سازی موتور جستجو حائز اهمیت است.

با توجه به این‌که عنوان صفحه قسمتی مهم برای موتورهای جستجو به شمار می‌رود، نکاتی را به جهت ایجاد بهترین تیترها گردآوری کرده‌ایم که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید به SEO خوبی دست‌یابید:

حواستان به طول عنوان باشد

موتورهای جستجو تنها بین 65 الی 75 کاراکتر از عنوان صفحه را در صفحه نتایج جستجو به نمایش خواهند گذاشت. علاوه بر موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی بسیاری نیز وجود دارند که برای یکدست‌سازی نمایش اطلاعات، عناوین پیش‌نمایش لینک‌ها را به همین مقدار برش می‌زنند. بنابراین ، رعایت این محدودیت، می‌تواند در نمایش هرچه بهتر لینک‌هایتان کمک کند.

کلیدواژه‌های مهم را از ابتدا به انتها بچینید

هرچقدر کلیدواژه‌ی اصلی شما به ابتدای عنوان نزدیک باشد، کمک بیشتری به بهبود رتبه سایتتان خواهد کرد و همچنین کاربران نیز با دیدن آن کلیک بیشتری به شما خواهند داد.

برند سازی را فراموش نکنید

اگر به ساختار لینک‌های موجود در شرق وب دقت کنید، می‌بینید که همه لینک‌های ما با نام برند ما یعنی “شرق وب” به اتمام رسیده‌اند، بنابراین اگر در صفحه نتایج جستجو ظاهر شویم، کاربرانی که ما را می‌شناسند قطعاً بر روی لینک ما نیز کلیک خواهند کرد. چراکه ما یک برند ساخته‌ایم.

خوانایی و بار عاطفی را در نظر بگیرید

عناوین بایستی کاملاً مشروح و خوانا باشند. عنوان بایستی برای کاربران جدیدی که اولین ارتباط را با برند شما برقرار می‌کنند نیز کاملاً قابل‌درک باشد و احساس خوبی در آن‌ها ایجاد کند. یک عنوان متقاعدکننده می‌تواند در صفحه نتایج جستجو(SERP) جلب‌توجه کرده و مخاطبین بیشتری را به‌سوی سایت شما جلب کند. با کمی تفکر درمیابیم که سئو تنها درباره بهینه‌سازی سایت و استفاده استراتژیک از کلیدواژه‌ها نیست بلکه به‌نوعی به تجربه کاربر از سایت شما بازمی‌گردد.

 

متا تگ

متا تگ‌ها

متا تگ‌ها  به‌نوعی اطلاعات موجود در صفحه را در اختیار مرورگر و ربات‌ها قرار می‌دهند. که نمونه‌هایی از آن‌ها را در ادامه حضورتان عرض می‌کنیم.

Meta Robots

با استفاده از این تگ می‌توانید فعالیت خزنده موتورهای جستجو را در سطح هر صفحه، کنترل کنید  روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که در ادامه آمده است:

  • Index/noindex به موتور جستجو می‌گوید که آیا این صفحه نیاز به ایندکس شدن دارد یا خیر. اگر مقدار noindex را انتخاب کرده باشید، صفحه فعلی از فهرست موتور جستجو خارج خواهد شد. به‌صورت پیش‌فرض موتور جستجو همه صفحات را قابل ایندکس در نظر می‌گیرد و بنابراین وجود مقدار Index ضروری نیست.
  • Follow/nofollow به موتورهای جستجو می‌گوید که چگونه لینک‌های موجود در صفحه را بجوید. اگر از مقدار nofollow استفاده کرده باشید موتور جستجو فقط صفحه فعلی را ایندکس کرده و وارد لینک‌های موجود در صفحه نمی‌شود. به‌صورت پیش‌فرض موتور جستجو همه لینک‌ها را قابل جستجو می‌داند و نیازی نیست که مقدار follow به‌کاربرده شود.
  • Noarchive برای مواقعی کاربرد دارد که نمی‌خواهید موتور جستجو یک کپی از صفحه را بر روی سرور خود کش کند. به‌صورت پیش‌فرض موتور جستجو یک کپی از تمام صفحاتی که ایندکس کرده است را در سرور خود نگه می‌دارد که در دسترس اشخاصی که جستجو کرده‌اند قرار می‌گیرد.
  • Nosnippet به موتور جستجو می‌گوید که اطلاعات این صفحه را در صفحه نتایج جستجو به شکل معمول نشان ندهد و از پیش‌نمایش هرگونه متن زیر لینک، خودداری کند.
  • Noodp/doydir جزء مقدارهای خاص هستند که به موتور جستجو می‌گویند که اطلاعات تکمیلی در مورد صفحه را از دایرکتوری‌هایی مثل DMOZ یا Yahoo Directory دریافت نکند.

تگ X-Robots نیز که در HTTP header ارسال می‌شود مأموریتی مشابه دارد. از این تکنیک برای معرفی فایل‌های غیر HTML مثل تصاویر استفاده می‌شود.

 

Meta Description

تگ meta description به‌عنوان یک توضیح کوتاه در رابطه با متن موجود در صفحه به کار می‌رود. موتورهای جستجو از کلمات و جملات کلیدی که در این تگ به‌کاررفته‌اند در رتبه‌بندی‌اش استفاده نمی‌کند اما این تگ همواره به‌عنوان منبع اصلی توضیحات کوتاه در صفحه نتایج جستجو(SERP) به کار می‌رود.

تگ meta description را می‌توان به یک جذب‌کننده تعبیر کرد که کاربران را به سایت شما جذب می‌کند. استفاده درست از این تگ به‌عنوان بخش مهمی در بازاریابی موتور جستجو  محسوب می‌شود. هرچه محتوای این تگ باکیفیت‌تر و جذاب‌تر باشد کاربران بیشتری به سایت شما خواهند آمد.

 

متا تگ‌های کم‌اهمیت

  • Meta Keywords زمانی حائز اهمیت بود اما در حال حاضر برای موتورهای جستجوی مطرح ارزش چندانی ندارد.
  • Meta Refresh, Meta Revisit-after, Meta Content-type و سایر تگ‌ها: در رابطه با این تگ‌ها می‌توان گفت که ممکن است کاربردهایی در سئو داشته باشند اما اهمیت وجود آن‌ها حیاتی نیست.

 

ساختار URL

URL ها همان آدرس‌هایی هستند که به صفحات سایت شما منتج می‌شوند و در جستجوها مورد اهمیت واقع‌شده و در مکان‌های مختلفی به نمایش درمی‌آیند که یکی از آن‌ها صفحه نتایج جستجو است و می‌تواند بر میزان کلیک خوردن صفحه شما تأثیرگذار باشد. همچنین در رتبه دهی‌ها از URL استفاده می‌شود پس وجود کلمه کلیدی در URL بر بهبود سئو تأثیرگذار خواهد بود.

 

جذابیت

خودتان را به‌جای کاربری که به URL سایت شما نگاه می‌کند بگذارید. اگر به‌سادگی توانستید محتوای صفحه را از روی آدرس آن حدس بزنید یعنی آدرس خوبی دارید. دقت داشته باشید که نیازی نیست همه جزئیات را در داخل URL بیاورید. چند کلمه کلیدی و کوتاه کافیست.

هرچه کوتاه‌تر بهتر

اگرچه وجود آدرس‌هایی که توضیحات کافی ارائه کرده‌اند حائز اهمیت است اما به حداقل رساندن طول آدرس نیز به قابلیت خوانایی، به خاطر سپردن و کپی کردن آدرس شما کمک می‌کند. همچنین در صفحه نتایج جستجو به‌راحتی و به‌صورت کامل دیده می‌شوید.

استفاده از کلیدواژه ضروری اما استفاده بیش‌ازحد خطرناک

اگر صفحه سایتتان بر روی یک کلیدواژه خاص متمرکز است، دقت داشته باشید که بایستی از آن به‌صورت در URL استفاده کنید که اسپم نشوید.

 

duplicate content

نسخه‌های کپی و فرعی از محتوای فعلی

محتوای تکراری یا Duplicate Content یکی از مشکلاتی است که اگر حواستان به آن‌ها نباشد ممکن است زحماتتان را بر باد دهد چراکه ممکن است یک صفحه با چندین آدرس مختلف در دسترس قرار بگیرد و ایندکس شود و به همین دلیل رتبه سایتتان در موتور جستجو پایین خواهد آمد.

Canonicalization زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند نسخه از یک صفحه از طریق URL های متفاوت در دسترس قرار بگیرند. با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای امروزی ممکن است شاهد چنین اتفاقی باشید. برای مثال مقاله‌ای روی سایتتان منتشر کرده‌اید که یک نسخه بدون حاشیه برای پرینت گرفتن نیز دارد، اینجاست که دو محتوای یکسان تولیدشده و به اعتبار سایت شما نزد موتور جستجو لطمه وارد خواهد کرد.

تگ Canonical تنها راه نجات

گزینه دیگری که در مقابل موتورهای جستجو می‌توانید روی میز بگذارید تگ Canonical URL Tag نام دارد که به‌وسیله آن می‌توانید محتوای تکراری را به یک URL خاص ربط دهید و به موتور جستجو بگویید که صفحه‌ی فعلی چه آدرس یکتایی دارد.

مثال:

<link rel="canonical" href="https://eastweb"/>

 

از دید سئو، تگ Canonical مشابه ریدایرکت 301 است. درواقع شما تعدادی صفحه دارید که محتوای یکسانی را بدون ریدایرکت به کاربر ارائه می‌کنند.

 

Rich Snippets

Rich Snippets

آیا تابه‌حال در کنار نام یک سایت در صفحه موتور جستجو علامت 5 ستاره را دیده‌اید؟ حتماً طبق آن ستاره‌ها نسبت به کیفیت صفحه قضاوت کرده و کلیک می‌کنید. بایستی بدانید که کسانی که این ستاره‌ها را دارند پول اضافه‌ای پرداخت نکرده‌اند و تکنیک‌هایی برای اضافه کردن آن ستاره‌ها به صفحه نتایج جستجو وجود دارد. Rich Snippet درواقع همان جعبه‌ای است که دور نتیجه مربوط به صفحه شما در صفحه نتایج موتور جستجو مشاهده می‌کنید و به وبمستران نیز اجازه می‌دهد تا اطلاعات ساختارمندی را به موتورهای جستجو ارائه کنند.

این در حالی است که استفاده از این ساختار ضروری نیست اما افزایش تطبیق ساختار سایت با ساختار موتور جستجو می‌تواند در زمینه‌های مختلفی باعث رشد سایت شما شود.

ساختارمند بودن به این معنی است که در محتوای صفحه به‌طوری از المان‌های خاص استفاده کنید که موتور جستجو در رابطه با محتوای صفحه به‌خوبی بتواند قضاوت کند. Schema.org می‌تواند راهنمای خوبی برای این کار باشد که این دسته از المان‌ها را که شامل people,products,reviews,businesses,recipes و events می‌شود را به شما معرفی می‌کند.

 

آموزش سئو راهنمای جامع صفر تا صد SEO

آموزش سئو قسمت اول: موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

آموزش سئو قسمت دوم: کاربران با موتورهای جستجو چگونه تعامل می کنند؟

آموزش سئو قسمت سوم: چرا بازاریابی موتور جستجو؟

آموزش سئو قسمت چهارم: طراحی سایت مناسب برای موتور جستجو

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
تغییر اندازه فونت در وردپرس

تغییر اندازه فونت سایت در وردپرس و افزودن فونت جدید

پست بعدی
خطای http error وردپررس

وردپرس: رفع خطای HTTP Error در هنگام آپلود عکس

پست های مرتبط