ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ می‌تواند روش بسیار مؤثری برای افزایش درآمد مشاغل کوچک باشد

درواقع ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به معنی استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات است. اما تعریف بهتر ایمیل مارکتینگ، استفاده از ایمیل برای توسعه روابط با خریداران و مشتریان است. ایمیل مارکتینگ یک بخش از بازاریابی اینترنتی است که شامل بازاریابی آنلاین از طریق وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی ، وبلاگ‌ها و غیره می‌شود. در اصل، ایمیل، مشابه سیستم پست مستقیم است با این تفاوت که بجای ارسال نامه از طریق سرویس پستی، پیام‌ها به‌صورت الکترونیکی از طریق ایمیل ارسال می‌شوند.

احتمالاً بیشتر هرزنامه‌ها و ایمیل‌های اسپمی که همه‌ی ما دریافت می‌کنیم مربوط به ایمیل مارکتینگ است که البته این مثال خوبی از بازاریابی ایمیلی به بدترین شکل ممکن آن است؛ انتشار رگباری ایمیل‌ها بدون داشتن فهم صحیح از ایمیل مارکتینگ.

مثلاً، شخصی که قصد فروش محصول یا خدماتش را دارد؛ از جایی یک یا چند لیست ایمیل را خریداری می‌کند. سپس ایمیل تبلیغی خودش که به‌صورت “خرید فلان محصول فقط باقیمت فلان تومان” است را به‌صورت مکرر به همه‌ی افراد آن لیست ارسال می‌کند. اتفاقی که می‌افتد این است که این کار بیشتر باعث ایجاد مزاحمت برای افراد می‌شود و درنتیجه منجر به بدنام شدن نام ایمیل مارکتینگ خواهد شد.

بهترین نتیجه‌ی استفاده از ایمیل مارکتینگ آن است که این روش به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا مشتریان خود را از محصولات و خدماتشان مطلع نگه‌داشته و پیام‌های تبلیغاتی خود را به‌درستی برای مشتریان خود ارسال کنند.

 

ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ

 

ایمیل مارکتینگ قابلیت شخصی‌سازی دارد

در بازاریابی ایمیلی، جامعه‌ی هدف ایمیل‌ها می‌توانند گروه‌های خاصی از مشتریان و یا حتی افراد خاص باشند. به‌عنوان مثال، ارائه‌ی محصولات یا خدمات به‌صورت پیشنهادهای ویژه به مشتریان، در روز تولدشان، یکی از نمونه‌های شخصی‌سازی بازاریابی از طریق ایمیل است. مثلاً یک رستوران می‌تواند در روز تولد مشتریان خود یک ایمیل به مشتریان فرستاده و آن‌ها را از تخفیف 50 درصدی به آن‌ها به مناسبت روز تولدشان مطلع کند. بازاریابی ایمیلی به این شکل، به یک کسب‌وکار کمک می‌کند تا ارتباط خود را در طول زمان با مشتریان خود حفظ کرده و توسعه دهند؛ که این تداوم ارتباط باعث افزایش فروش و همچنین افزایش وفاداری مشتریان می‌گردد.

یکی از بهترین شیوه‌های انجام ایمیل مارکتینگ، آن است که به‌جای خرید لیست ایمیل از سایر افراد، لیست ایمیل کسب‌وکارتان توسط خود شما به وجود آمده و توسعه پیدا کند. همچنین حضور افراد و مشتریان در لیست ایمیل شما باید با اجازه‌ی خود افراد و به‌دلخواه خودشان باشد. علاوه براین ایمیل‌ها باید متناسب با تلفن همراه بهینه شوند؛ زیرا طبق آمار بیش از نیمی از ایمیل‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه باز می‌شوند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

دو مزیت بزرگ در ایمیل مارکتینگ هزینه کم و سهولت انجام آن است. در مقایسه با بسیاری از روش‌های بازاریابی، ارسال ایمیل راهی ارزان برای تبلیغ شرکت‌ها و محصولات یا خدمات آن‌ها است. همچنین پیاده‌سازی و دنبال کردن یک کمپین بازاریابی ایمیلی بسیار آسان است؛ که باعث می‌شود ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی قابل انجام برای مشاغل کوچک نیز باشد.

به‌عنوان مثال خبرنامه‌های جدید کسب‌وکار خودتان را می‌توانید به لیست ایمیلی از افرادی که در وب‌سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات خودشان را در وب‌سایت شما وارد کرده‌اند؛ ارسال کنید. ارائه اخبار جدید درباره‌ی شرکت، رویدادهای پیش رو و ارائه‌ی پیشنهادهای ویژه به این افراد، که مشتریان بالقوه شما هستند باعث می‌شود وجود کسب‌وکار شما به آن‌ها یادآوری شود؛ شاید آن‌ها مایل باشند به شما مراجعه کنند.

ایمیل مارکتینگ هنوز هم کارآمد است

باوجود اینکه در عصر افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات هستیم؛ اما ایمیل مارکتینگ هنوز کارآمد است. طبق مطالعه‌ای که توسط متخصصان انجام شده:

  • 94 درصد کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می‌کنند، درحالی‌که تنها 61 درصد آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
  • 75 درصد از کاربران بزرگ‌سال، ایمیل مارکتینگ را به سایر روش‌های بازاریابی ترجیح می‌دهند.
  • ویژگی اختیاری بودن دریافت ایمیل باعث می‌شود بازاریابی با رضایت افراد انجام شود.
  • ایمیل مارکتینگ قابلیت انعطاف در تعیین جامعه هدف با توجه به داده‌های آماری مثل سن افراد، سطح درآمد و غیره را دارد.
  • ایمیل‌ها از قالب‌های گسترده‌تری نسبت به پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی برخوردارند.
  • ایمیل قابلیت تهیه‌ی گزارش و انجام تجزیه و تحلیل بیشتری دارد؛ مانند تعداد کلیک، تعداد بازشدن ایمیل، تعداد بستن ایمیل و نرخ تبدیل.

 

برتری اصلی ایمیل نسبت به شبکه‌های اجتماعی، نحوه‌ی دیده شدن آن توسط مشتریان است. یعنی احتمال اینکه یک مشتری ایمیل شمارا ببیند خیلی بیشتر از این است که پیام شمارا از طریق شبکه‌های اجتماعی ببیند. اینکه صرفاً شما مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید به این معنی نیست که تمام افرادی که شما می‌خواهید آن را خواهد دید. ممکن است مطلب شما حتی در بین مطالب شبکه‌ی اجتماعی افراد مورد هدف شما نشان داده نشود. بااین‌حال، یک ایمیل تا زمانی که خوانده یا حذف شود در صندوق ورودی مخاطب موردنظرتان خواهد ماند.

در حالت ایده آل، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی باید دست‌به‌دست هم بدهند و هم‌زمان مورداستفاده قرار بگیرند. افزودن کلیدهای “لایک” و “به اشتراک گذاری” به ایمیل‌های بازاریابی شما راه دیگری را برای ارتباط مشتریان با برند تجاری شما فراهم می‌کند. می‌توانید قسمت‌هایی از نظرات مثبت طرفداران خودتان در شبکه‌های اجتماعی را در ایمیل‌ها قرار دهید. از طرف دیگر، می‌توانید در مطالب شبکه‌های اجتماعی خود، افراد را به عضویت در خبرنامه‌های ایمیلی خودتان تشویق کنید.

اگر ایمیل مارکتینگ را به‌درستی انجام دهید، درآمد شما به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. این یک روش عالی برای افزایش بازدید افراد از وب‌سایت شما است و بازدید بیشتر معمولاً برابر با درآمد بیشتر است. در ادامه به چند نکته‌ی مفید در مورد ایمیل مارکتینگ توجه کنید.

نکات ایمیل مارکتینگ

  1. لیست ایمیل شخصی خودتان را بسازید. این نکته را دوباره یادآوری می‌کنیم چون خرید لیست‌های ایمیل، کاری بی‌فایده است. اگر شما به‌صورت غیرمجاز به افراد ایمیل ارسال کنید؛ اتفاقی که می‌افتد این است که همان افرادی که امیدوارید به مشتری شما تبدیل شوند را ازدست‌داده و همچنین به‌عنوان یک ارسال‌کننده‌ی هرزنامه شناخته شوید.
  2. به قوانین جلوگیری از اسپم (CAM-SPAM) پایبند باشید. این قوانین شامل داشتن موضوع غیر فریبنده، قرار دادن راهی برای توقف اشتراک و قرار دادن نام و آدرس شما در انتهای ایمیل‌ها می‌باشد.
  3. همیشه فقط برای تشویق به خرید ایمیل ارسال نکنید. با به اشتراک گذاشتن تخصص خود و یا دیگران و همچنین ارائه‌ی نکات ارزشمند به افراد، از ایمیل‌های خود برای ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان استفاده کنید. اطلاعات جالبی را به اشتراک بگذارید که افراد شما و شرکت شمارا بیشتر بشناسند.
  4. با افراد لیست ایمیل خود به‌درستی رفتار کنید. به یاد داشته باشید؛ افرادی که از طریق ایمیل با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، به شما اعتماد کرده‌اند و ایمیل خودشان را در اختیارتان قرار داده‌اند؛ بنابراین آن‌ها سزاوارند که شما محترمانه با آن‌ها برخورد کنید. با داشتن برخورد محترمانه، شما هم شایسته خواهید بود که افراد از مشتری به طرفدار شما تبدیل‌شده و حتی برای برند شما تبلیغ کنند. این افراد در مورد شما با دیگران صحبت می‌کنند و پیام شمارا به اشتراک می‌گذارند.
  5. اگر می‌خواهید ایمیل مارکتینگ را به‌صورت یک خبرنامه انجام دهید، طبق یک برنامه پیش بروید. ارسال ایمیل در روزهای مشخص، به افراد کمک می‌کند تا بدانند چه زمانی چه ایمیلی از طرف شما دریافت خواهند کرد.
Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
شخصی سازی صفحه ورود وردپرس

آموزش شخصی‌سازی صفحه‌ی لاگین وردپرس

پست بعدی
کسب درآمد از وردپرس

7 روش برای کسب درآمد همیشگی با وردپرس

پست های مرتبط