چرا بازاریابی موتور جستجو؟ – آموزش صفر تا صد سئو

مهم‌ترین جنبه‌ی SEO این است که وب‌سایت شما برای کاربر و ربات جستجوگر قابل‌درک باشد. اگرچه موتورهای جستجو امروزه بسیار پیشرفته هستند اما همچنان نمی‌توانند درکی مشابه با انسان در قبال صفحات وب ارائه دهند. سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمد اطلاعات موجود در این صفحه در چه رابطه ایست و چطور به کاربران کمک خواهد کرد.

 

جنگ رایج در تقابل با SEO

شاید در دنیای سئو چنین جملاتی را شنیده باشید:

“هیچ مهندس باهوشی یک موتور جستجو نمی‌سازد که تنها سایت‌هایی را قبول کند که از یک سری قوانین خاص برای ایندکس شدن استفاده می‌کنند. هر شخصی که یک مثقال عقل داشته باشد هم می‌خواهد سایتش با هر ساختاری که هست بازهم ایندکس شود و از موتور جستجو انتظار دارد که نتایج مرتبطی را نمایش دهد. نه این‌که فقط سایت‌هایی ایندکس شوند که توسط یک متخصص سئو بهینه‌شده‌اند.”

اما صبر کنید…

شاید اگر یک آگهی گمشده را در روزنامه چاپ کنید شاید هرکسی که روزنامه را می‌خواند برداشت مشابهی از تصویر آن گمشده داشته باشد. از سوی دیگر، بهترین موتور جستجوی فعلی در دنیا نیز بر سر پردازش تصویر مشکل دارد و ممکن است نتواند به شکلی صحیح محتویات عکس را به جستار شما نزدیک کند. آیا به این فکر کرده‌اید که چطور یک موتور جستجو را وادار به یادگیری تصویر کنید؟ خوشبختانه SEO به وبمسترها این امکان را می‌دهد تا اطلاعات اضافه‌ای را که برای موتور جستجو قابل‌فهم باشند را ارائه دهند. درواقع می‌توان گفت که افزودن اطلاعات مناسب به محتوا، از جمله ملزومات سئو است.

شناخت قابلیت‌ها و محدودیت‌های موتورهای جستجو به شما این امکان را می‌دهد تا یک ساختار مناسب برای محتوای وب‌سایت خود بیابید که توسط موتور جستجو تمیز داده شود. یک سایت بدون سئو ممکن است از دید موتور جستجو مخفی بماند.

محدودیت های تکنولوژیک
محدودیت های تکنولوژیک

محدودیت‌های تکنولوژیک موتور جستجو:

موتورهای جستجوی منتخب(مثل گوگل و بینگ) با یک نظم مشابه کار می‌کنند، همان‌طور که در آموزش‌های ابتدایی شرح داده شد. ربات‌های جستجوگر، وب را می‌خزند، لینک‌ها را دنبال کرده و اطلاعات را در پایگاه داده‌های عظیم فهرست می‌کنند. این کار انجام نمی‌شود مگر با استفاده از هوش مصنوعی، اما این تکنولوژی مدرن به معنای تمام، دارای قدرت واقعی نیست. می‌توان گفت که محدودیت‌های فنی نیز در این رابطه وجود دارند.

مشکلات خزنده‌ها و عملیات ایندکس

  • فرم‌های آنلاین: موتورهای جستجو نمی‌توانند فراتر از فرم‌های ورود بروند و این یعنی اگر اطلاعاتی پشت این فرم‌ها باقی‌مانده باشد، همچنان مخفی خواهد ماند.
  • صفحات مشابه: سایت‌هایی که از یک سیستم مدیریت محتوا(CMS) استفاده می‌کنند اغلب به تولید صفحات مشابهی می‌پردازند. این موضوع ممکن است به یک مشکل جدی برای یافتن محتوای اصلی تبدیل شود.
  • اطلاعاتی که بایکوت شده‌اند: وجود خطا در مسیرهای مجاز قابل جستجو(robots.txt) ممکن است موتور جستجو را مختل کند.
  • لینک بندی ضعیف: اگر ساختار لینکی یک وب‌سایت غیرقابل‌فهم باشد، یک موتور جستجو ممکن است هرگز به محتوای ایندکس شده دست پیدا نکند. یا اگر ایندکس هم بشود، رتبه‌ی پایینی خواهد گرفت.
  • محتوای غیرمتنی: اگرچه موتورهای جستجوی امروزی قادرند تا صفحات HTML بدون متن را هم بخوانند اما اطلاعاتی که در رسانه‌هایی مثل فلش، عکس، فیلم، صوت و امثالهم وجود دارد از دسترس موتور جستجو خارج است.

 

مشکلات تطبیق جستار(Query) با محتوا

  • واژه‌های غیرمعمول: متنی که با کلمات غیرمعمولی نوشته‌شده باشد که کاربران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. مثلاً: دستگاه خنک‌کننده هوا به‌جای واژه‌ی معمول کولر.
  • زبان و ظرافت‌های بین‌المللی: برای مثال color در برابر colour . وقتی‌که در چنین مواردی شک دارید، چک کنید که مردم چه چیزی جستجو می‌کنند و مطابق همان را در محتوایتان به کار ببرید.
  • ناهمخوانی مکانی و زبانی: مثلاً شخصی از ژاپن سعی می‌کند به زبان پارسی جستجو کند.
  • واژه‌های ترکیبی: مثلاً عنوان نوشته شما این است: “بهترین رستوران مشهد” اما این عبارت خودش شامل بهترین رستوران هم هست، اگر کسی به دنبال بهترین رستوران باشد ممکن است با نتایج نامرتبطی مواجه شود.
در دسترس بودن سایت
در دسترس بودن سایت

مطمئن شوید محتوای سایت در معرض دید قرار دارد

در نظر گرفتن جزئیات فنی صحیح برای ساخت یک وب‌سایت محبوب برای موتور جستجو از جمله نکات مهم در سئو می‌باشد اما به‌محض این‌که مفاهیم پایه و این جزئیات رعایت شد نیاز است به دنبال بازاریابی محتوا باشید. موتورها به‌خودی‌خود فرمولی ندارند تا محتوی وب را ازلحاظ کیفیت ارزیابی کنند. به همین جهت تکنولوژی جستجو روی پارامترهای ارتباط و اهمیت تکیه دارد و راه اندازه‌گیری این پارامترها نیز دنبال کردن فعالیت‌های کاربران است. این فعالیت‌ها شامل این می‌شوند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند، به چه چیزی واکنش نشان می‌دهند، کجا نظر می‌دهند و به چه چیزی لینک می‌دهند. با این تفاسیر نمی‌توانید تنها یک سایت با جزئیات فنی مناسب و محتوای فوق‌العاده درست کنید و فکر کنید که کار تمام است. بلکه باید مطالبی تولید کنید که کاربران درباره آن‌ها جستجو کرده و آن‌ها را به اشتراک بگذارند.

 

SEO مدام در حال تغییر است

بازاریابی جستجو در اواسط دهه 1990 با ثبت دستی آدرس‌ها و meta keywords به‌عنوان تنها روش کارکردی در این حوزه شناخته می‌شد. در سال 2004، ایجاد لینک‌های متعدد با anchor text، خرید کلی لینک از بلاگ های تولیدکننده لینک و ساخت مجموعه وب‌سایت‌های دیگر برای تأمین ترافیک ورودی روشی بود که کار می‌کرد. در 2018 نیز بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و جستجو با کلمات طولانی، سازگاری با موبایل و AMP بایستی برای دریافت ورودی به سایت بهینه شوند. علاوه بر تغییراتی که در این اکوسیستم به وجود آمد، موتورهای جستجو نیز الگوریتم‌هایشان را بهینه کرده‌اند، بنابراین اگر کسی در سال 2004 کاری انجام می‌داد تا رتبه‌اش در موتور جستجو بهبود پیدا کند، اکنون با انجام همان کار نتیجه عکس خواهید گرفت.

آینده همیشه نامعلوم و نامطمئن است اما در دنیای جستجو، تغییرات همیشه وجود دارند. به همین دلیل بازاریابی موتور جستجو همیشه در جریان و در اولویت کاری شما باشد  تا بتوانید در فضای رقابتی وب، باقی بمانید. برخی‌ها اعتقاددارند که دیگر SEO مرده است یا به‌نوعی اسپم شده است. اما این چیزی که ما می‌بینیم، نیاز به دفاع چندانی ندارد، منطق این است: وب‌سایت‌هایی که برای جلب‌توجه و دریافت جایگاه بهتر در موتورهای جستجو رقابت می‌کنند و آن‌هایی که با دانش و تجربه رتبه سایتشان را بهتر می‌کنند، مطمئناً از مزایای افزایش ترافیک و بیشتر دیده شدن بهره‌مند خواهند شد.

 

مقاله ای که خواندید در مجموعه آموزشی سئو قرار دارد، با خواندن سایر قسمت ها، دانش سئو خود را تکمیل کنید:

آموزش سئو راهنمای جامع صفر تا صد SEO

آموزش سئو قسمت اول: موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

آموزش سئو قسمت دوم: کاربران با موتورهای جستجو چگونه تعامل می کنند؟

آموزش سئو قسمت سوم: چرا بازاریابی موتور جستجو؟

آموزش سئو قسمت چهارم: طراحی سایت مناسب برای موتور جستجو

 

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
htaccess

.htaccess چیست؟

پست بعدی

چگونه پنل ادمین وردپرس را سفارشی‌سازی کنیم؟

پست های مرتبط