آموزش سئو: راهنمای جامع صفر تا صد SEO

آیا با مباحث SEO تازه آشنا شده‌اید؟ نیاز دارید دانش خود را به‌روز کنید؟ مجموعه مقاله‌ای که آماده‌شده است برگرفته از مجموعه مقالات سئو سایت معتبر moz است که به‌صورت تخصصی به حوزه سئو می‌پردازد. این مجموعه در 10 فصل تهیه و تنظیم‌شده است و پس از مطالعه این مقالات قادر خواهید بود تا سطح دانش حرفه‌ای SEO خود را بالابرده و از آن در پیشبرد اهدافتان استفاده کنید.

 

سئو(SEO) یا بهینه‌سازی موتور جستجو(Search Engine Optimization) چیست؟

SEO را می‌توان یک نوع انضباط کاری در رابطه با تولید محتوا و مسائل فنی وب‌سایت دانست که باعث رشد پدیدار شدن و کلیک خوردن صفحات سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو(SERP) می‌شود. سئو به‌طور کل شامل هر دو موضوع فنی و خلاقیت به‌کاررفته در ایجاد المان‌هایی که باعث افزایش ترافیک، بهبود رتبه‌بندی و جلب‌توجه موتورهای جستجو می‌شوند، می‌باشد.

سئو جنبه‌های مختلفی ازجمله کلماتی که در سایت به کار می‌برید تا نحوه‌ی لینک دادن سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما را شامل می‌شود. یکی از جنبه‌های ساده سئو، ساختار سایت شماست که بایستی طوری ساخته شود که توسط موتورهای جستجو قابل‌درک باشد.

دقت داشته باشید که سئو تنها به مسائل فنی و ساختن صفحاتی محبوب برای موتورهای جستجو مربوط نمی‌شود درواقع چیزی که باعث می‌شود سایت شما برای موتور جستجو نیز محبوب شود، محبوبیت آن در بین کاربران است. تمامی این اتفاقات زنجیر گونه به یکدیگر متصل هستند و نمی‌توانید بدون جلب‌توجه کاربران در صفحات نتایج موتور جستجو دوام بیاورید.

این مجموعه آموزش به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که تمامی جوانب سئو(SEO) را از پیدا کردن کلمات و جملات(کلیدی) که می‌توانند برای سایت شما ترافیک ایجاد کنند، تا بهبود ساختار سایت به‌گونه‌ای که برای موتور جستجو استاندارد باشد و تا ساختن لینک‌های معتبر و بازاریابی متناسب باارزش وب‌سایتتان را شامل می‌شود. اگر درباره این مواردی که گفته شد کمی گیج شده‌اید اصلاً نگران نباشید چراکه تنها نیستید و ما در کنار شما هستیم و کمکتان خواهیم کرد.

چرا سئو؟
چرا سئو؟

چرا سایت به سئو نیاز دارد؟

بایستی بدانید که غالبِ ترافیکی که به وب‌سایت‌ها روانه می‌شود توسط موتورهای جستجوی تجاری مثل گوگل، بینگ و یاهو تأمین می‌شوند. البته شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سایر روش‌ها نیز برای وب‌سایت‌ها تأمین ترافیک می‌کنند اما همچنان موتورهای جستجو اصلی‌ترین نحوه اتصال کاربران اینترنت به سایت‌ها به شمار می‌روند. اگر شما نیز در سایتتان محصولات، محتوا، خدمات و… را به فروش می‌رسانید قطعاً از اهمیت جذب مخاطبین از طریق موتور جستجو باخبر هستید.

موتورهای جستجو از این لحاظ که ترافیک‌های هدف‌داری که شما به آن‌ها نیاز دارید، ایجاد می‌کنند، منحصربه‌فرد هستند. اگر موتورهای جستجو قادر نباشند تا سایتتان را پیدا کنند، یا نتوانند اطلاعات شما را در پایگاه داده خود ثبت کنند، قطعاً شما از فرصتی جدی برای دریافت بازدید برای سایتتان محروم خواهید بود.

جستارها(Queries) کلماتی هستند که شما آن‌ها را در داخل نوار جستجو می‌نویسید و از ارزش بالایی برخوردار هستند. تجربه نشان داده است که ترافیک ورودی از موتور جستجو می‌تواند به موفقیت و یا شکست یک سازمان منجر شود. چراکه مشتریان جدیدی برایتان پیدا نمی‌شوند و مجبورید برای هر کلیک، در تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید تا آنجا که اگر موفق نشوید ممکن است به شکست شما منجر شود. ترافیک هدفمند می‌تواند وجهه و درآمد سازمان/شرکت شما را به نحوی دگرگون کند که هیچ کانال بازاریابی قادر به انجام آن نیست بنابراین سرمایه‌گذاری در SEO نرخ بازگشت مطمئنی نسبت به سایر روش‌ها خواهد داشت.

 

چرا موتورهای جستجو بدون SEO متوجه محتوای سایت نمی‌شوند؟

اگرچه موتورهای جستجو هوشمند هستند اما بازهم به یک سری مشخصه‌ها و راهنمایی از سوی ما نیاز دارند. موتورهای جستجوی مطرح، همواره و پایسته به دنبال بهتر کردن فناوری جستجویشان هستند و دنیای وب را هرچه عمیق‌تر کندوکاو می‌کنند تا بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهند. بااین‌وجود محدودیت‌هایی برای نحوه عملکرد موتورهای جستجو وجود دارد. اگر سئو سایت شما خوب باشد، توجه هزاران کاربر را به وب‌سایت شما جلب می‌کنند و اگر حرکات اشتباهی انجام داده باشید سایتتان به انتهای صفحات جستجو منتقل می‌شود که حداقل توجه کاربران را جلب می‌کند.

علاوه بر این‌که محتوای تولیدشده توسط شما بایستی در معرض دید موتور جستجو قرار بگیرند، سئو(SEO) یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو به نحوی به شما کمک می‌کند که حتی برای مخاطب نیز مطالب خوب و جذابی داشته باشید. امروزه فضای رقابتی در اینترنت در حال گسترش است و شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که به SEO اهمیت دهند در ربودن کاربران و تبدیل کردن آن‌ها به مشتریان خود پیشتاز خواهند بود.

 

آیا می‌توانیم خودمان SEO را انجام دهیم؟

دنیای سئو بسیار پیچیده است، اما اکثر مردم می‌توانند متوجه نکات کلیدی ماجرا بشوند. به خاطر داشته باشید که حتی این دانش اندک نیز باعث تفاوت عمده‌ای خواهد شد. آموزش رایگان سئو مانند همین آموزشی که شرق وب تهیه‌کرده و به شما ارائه می‌کند به‌وفور در سراسر وب موجود است. مطالبی را که از این سری مقالات می‌آموزید را با کمی تمرین پیاده‌سازی کنید، قطعاً نتایج خیلی خوبی خواهید گرفت.

بسته به زمان و انگیزه‌ای که برای یادگیری دارید و همچنین پیچیدگی موجود در وب‌سایت فعلی‌تان ممکن است بخواهید این کار را به یک متخصص سئو واگذار کنید. فراموش نکنید که پرداختن به سئو نیاز به تمرکز بالایی دارد و باید تمام‌وقت برای آن کارکنید وگرنه شاهد نتایج معمولی خواهید بود.

درهرصورت، دانش پایه سئو به شما در پیشبرد اهدافتان کمک خواهد کرد.

 

چه مقدار از این آموزش سئو برای من نیاز است؟

اگر که در بهبود ترافیک ورودی از موتور جستجو جدی و مصمم هستید پیشنهاد می‌کنیم تا صفر تا صد این مجموعه را مطالعه بفرمایید. تا حد امکان سعی کرده‌ایم ساده و قابل‌درک برای تمام سطوح باشد. کلی لینک به سایت‌ها و صفحات دیگر که توجه شما را به خود جلب خواهند کرد در این مجموعه مقاله وجود دارد.

هر قسمت از این مجموعه آموزش لزوماً مفید و جهت یادگیری و انجام SEO ضروری است.

 

آموزش سئو قسمت اول: موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

آموزش سئو قسمت دوم: کاربران با موتورهای جستجو چگونه تعامل می کنند؟

آموزش سئو قسمت سوم: چرا بازاریابی موتور جستجو؟

آموزش سئو قسمت چهارم: طراحی سایت مناسب برای موتور جستجو

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
php

چگونه از اجراشدن فایل‌های PHP در برخی از پوشه‌های وردپرس جلوگیری کنیم؟

پست بعدی

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ – آموزش صفر تا صد سئو

پست های مرتبط