پیام رسان سیگنال و ماجرای حذف آن از مارکت های ایرانی و دردسرهای واتس اپ

پیامرسان سیگنال

سیگنال پیام رسانی است که این روزها نام آن را کم و بیش در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی می بینیم و می شنویم. چند روز از خبر تغییر قوانین حریم خصوصی در پیام رسان واتسپ(WhatsApp) نگذشت که کاربران شروع به پیدا کردن جایگزین برای واتسپ کردند، تنها یک توییت از سوی ایلان ماسک(ثروتمند ترین فرد دنیا در حال حاضر و بنیانگذار پی پل، اسپیس ایکس و تسلا) باعث شد تا پیام رسان سیگنال به موضوعی فراگیر و تِرِند در دنیا و به خصوص ایران تبدیل شود.

 

موضوع تغییر قوانین واتس اپ از چه قرار است؟

در حال حاضر چیزی نزدیک به 2 میلیارد نفر در دنیا از واتسپ و فیسبوک مسنجر که هر دو تحت مالکیت فیسبوک هستند استفاده می کنند و در دو هفته ی اخیر کاربران وقتی واتس اپ را باز کردند با یک پیام تمام صفحه و بزرگ مواجه شدند که عنوان کرده بود “واتس اپ در حال به روزرسانی قوانین حریم خصوصی است”. وقتی که روی لینک مربوط به قوانین کلیک می شد به یک صفحه ی 4000 کلمه ای شامل قوانین و مقررات جدید می رسیدیم که به وضوح مشخص کرده است که:

واتس اپ حق اشتراک اطلاعات کاربر از جمله شماره تماس، آی پی آدرس و پرداخت های انجام شده را با کلیه اپ ها و پلتفرم های تحت مالکیت فیسبوک مثل اینستاگرام را برای خود محفوظ می دارد.

همچنین در بخشی از این قوانین عنوان شده بود که اگر از بسترهای بیزینسی میزبانی شده روی فیسبوک استفاده می کنید، پیام های رد و بدل شده ی شما و کاربران تان برای اهداف تبلیغاتی در بستر فیسبوک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نکته ی جالب اینجاست که اگر با قوانین جدید واتسپ موافقت نکنید، حداکثر تا 8 فوریه 2021 حق استفاده از این پیام رسان را دارید!

 

به طور کل فیسبوک در دسترسی و استفاده از حداکثر اطلاعات کاربران چندان خوش سابقه نبوده است و همین که این بار اجازه نیز گرفته است نشان می دهد که مجازات ها و دادگاه هایی که در گذشته برای این شرکت برپا شد تاثیر خود را گذاشته است. جالب است بدانید که سختگیرانه ترین دادگاه ها برای فیسبوک توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا برپا شد و همین سختگیری ها باعث شده است که این قوانین و مقررارت جدید فیسبوک شامل اروپایی ها نشود و آن ها مجبور به پذیرش چنین توافقنامه ای با فیسبوک نیستند و همین موضوع باعث اعتراض مردم در سراسر دنیا نیز شده است.

 

توصیه ایلان ماسک به استفاده از سیگنال
توصیه ایلان ماسک به استفاده از سیگنال

دیگران در رابطه با واتسپ چه می گویند؟

میشی چادهری، وکیل فناوری اطلاعات ساکن نیویورک می گوید: “اگر 22 میلیارد دلار صرف خرید چیزی کرده باشید دیر یا زود، سهام داران آن به فکر پول درآوردن از آن می افتند”

واتس اپ توسط دو کارمند سابق شرکت یاهو به نام جان کوم و بریان اکتون بنیانگذاری شد که بابت خدماتی که این پیام رسان می داد، سالیانه 1 دلار از کاربرانش دریافت می کرد. این مبلغ پس از خرید واتس اپ توسط فیسبوک رایگان شد. در سال های اولیه ی خرید واتس اپ توسط فیسبوک، این پیام رسان به حال خودش رها شد. اما در سال 2018 واتس اپ بیزینس رونمایی شد و به کاربران واتس اپ امکان برقراری تماس با مشتریان را اضافه کرد. این تغییر برای اولین بار نشان دادن که فیسبوک قصد ایجاد درآمد به واسطه ی واتس اپ را دارد.

در سال گذشته، واتس اپ ویژگی های تجاری بیشتری را به خود دید. ویژگی هایی مثل خرید بلیط هواپیما، پرداخت فروشگاه، کاتالوگها و سایر پرداخت ها. به گفته ی واتس اپ، 50 میلیون کسب و کار روی این بستر فعال هستند که روزانه 175 میلیون پیام رد و بدل می کنند!

به گفته ی یک وکیل دیگر به نام Devutta Mukhopadhyay ، فیسبوک قصد دارد تا واتس اپ را به عنوان یک سرویس پرداخت و پورتال فروشگاهی مطرح کند و همچنان فیسبوک نیز در تلاش است تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با نحوه زندگی کردن شما به دست بیاورد و به همین دلیل نسبت به تغییر در قوانین و مقررات خود اقدام کرده اند تا به این اهداف دست پیدا کنند.

اما ماجرای عدم اعتماد کاربران به واتس اپ از زمانی شروع شد که فیسبوک اقدام به خریداری آن کرد. اگر چه بنیانگذاران آن از فروش این پیام رسان به فیسبوک همیشه با بیان عدم میل فیسبوک به دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران دفاع کرده اند اما اتفاقات اخیر خلاف این عقیده را نشان می دهد.

 

جایگزین های واتسپ کدام اپلیکیشن ها هستند؟

با توجه به داغ شدن بحث ها پیرامون دسترسی خارج از عرف فیس بوک به اطلاعات کاربران، بحث مهاجرت از این پیام رسان نیز این روزها داغ است به طوری که حتی ایلان ماسک هم در پاسخ به کاربرانی که در انتخاب پلتفرم جدید سرگردان شده اند، پیام رسان سیگنال را پیشنهاد کرده است که این موضوع باعث ترند شدن این اپلیکیشن و حتی از کار افتادن سیستم احرازهویت سیگنال که از طریق پیامک کار می کرد آن هم در همان ساعات ابتدایی معرفی توسط ایلان ماسک شد.

از سوی دیگر نیز پاول دوروف که همیشه فیسبوک و واتس اپ را در نقض حریم خصوصی و به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران در ازای پول و بیزینس شماتت می کرد در پستی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، اسناد و مدارکی را از نقض حریم خصوصی توسط واتس اپ را در سال های گذشته نیز رو کرد، او همچنین عنوان کرد تلگرام در حال حاضر به تعداد 500 میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده و تنها 24 ساعت پس از پستی که منتشر کرد، گزارش دیگری داد که در فاصله ی این دو پست تعداد 25 میلیون کاربر به تلگرام اضافه شده که خود، نشان دهنده ی توجه جامعه جهانی به مقوله ی امنیت و حفظ حریم شخصی و صد البته امکانات و به روزرسانی های خوب است.

طبق آمار به دست آمده رقابت در حال حاضر بین این دو اپلیکیشن یعنی سیگنال و تلگرام برای جایگزینی واتس اپ داغ است و از پیج و توییتی بگذریم، یک چارت مقایسه ای در حوزه حریم خصوصی و امنیت این دو پیام رسان منتشر شده است که یکی از آن ها را در ادامه مشاهده می کنید:

واتس اپ تلگرام سیگنال

*تلگرام قابلیت برقراری تماس تصویری را نیز به صورت کراس پلتفرم دارا است.

 

حذف واتس اپ از مارکت های ایرانی؟

در روز گذشته اتفاق عجیب اما نه چندان دور از انتظاری در ایران رخ داد و آن هم حذف پیام رسان سیگنال از تمام مارکت های ایرانی به دستور “کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه”، بود که هیچ بیانیه یا علتی در رابطه با آن در حال حاضر در دسترس نیست. این در حالی است که کلیدواژه ی دانلود سیگنال در ایران ترند شده است.

به نظر می رسد عزیزانی که در این کارگروه سمت و حق رای دارند و یا شاید کلا حرف آخر توسط یک نفر زده می شود منافعی را در این اقدام می بینند. علل متفاوتی را می توان برای این اتفاق در نظر گرفت، اما علت هرچه باشد و چه اعلام بشود و یا نشود، توجیه مناسبی جز ادعاهایی مثل “به مخاطره افتادن امنیت ملی” و در حقیقت منافع مالی برخی از شرکت های ارتباطی/رسانه ای نخواهد داشت.

حذف سیگنال از مارکت
حذف سیگنال از مارکت

سیگنال یک پیام رسان با قابلیت های رمزنگاری پیشرفته و قابلیت ناشناس ماندن است، که همین موضوع داستان را برای “کارگروه عزیز” که همیشه در تلاشند همه چیز را کنترل کنند قابل تحمل نیست(فیلتر تماس تلگرام را در عرض چند ساعت به خاطر دارید؟) و همینطور اگر کاربران ایرانی به راحتی از سیگنال استفاده کنند، دیگر اپلیکیشن هایِ درِ پیتِ ایرانی که تیکِ سوم تا هفتم را درون خود دارند به چشم کاربران ایرانی نخواهند آمد.

اما غافل از این که افزایش فیلترینگ و مسدود کردن دسترسی ها به بهانه افزایش امنیت، مردم را به سوی استفاده از شبکه های غیرایمن به واسطه ی فیلترشکن ها سوق داده و باعث ورود انواع ویروس و باج افزار و البته قابلیت کنترل شبکه و کل ارتباطات کاربران از جمله همان پیام رسان های داخلی که امنیتِ صفر دارند می شود و خلاف چیزی که تصور می کنند ضربه خواهند خورد. یا شاید رخنه های امنیتی موجود و همچنین سیاست فروش اطلاعات در واتس اپ قابلیت کنترل بیشتر ما را به این عزیزان داده است و نمی خواهند ما از جایمان جُم بخوریم. در هر حال بایستی منتظر ماند و پاسخی گرفت.

با توجه به همه ی این تفاسیر به نظر می رسد دو پیام رسان سیگنال و تلگرام از جمله امن ترین پیام رسان های موجود در جهان در حال حاضر هستند و یک قانون کلی در سال های اخیر در ایران ویژگی خود را اثبات کرده است و آن هم این است که اگر چیزی فیلتر یا محکوم شد، قطعا نفعی از آن برای مردم وجود دارد!

 

سیگنال، واتسپ و تلگرام چه اطلاعاتی از ما دارند؟

در ادامه نیز چارت هایی را از اطلاعاتی که پیام رسان های مطرح این روزها از شما دریافت می کنند را مشاهده می کنید.

اطلاعاتی که با هویت شما ارتباط دارند و توسط پیام رسان ها جمع آوری می شوند
اطلاعات لینک شده با شما
فیسبوک واتس اپ
تلگرام سیگنال
اطلاعات تماس شما(شماره تماس) بله بله بله
مخاطبین بله بله بله
شناسه کاربری بله بله بله
خرید بله بله
اطلاعات مالی بله بله
موقعیت مکانی بله بله
محتوای شخصی بله بله
اطلاعات استفاده از اپلیکیشن ها بله بله
داده های عیب یابی بله بله
سلامتی و تناسب اندام بله
تاریخچه جستجو بله
تاریخچه مرورگر بله
اطلاعات حیاتی و فوق شخصی بله
سایر اطلاعات بله

 

حریم خصوصی پیام رسان
حریم خصوصی پیام رسان

 

دانلود سیگنال: گوگل پلی

دانلود تلگرام: گوگل پلی

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
خاموش کردن آپدیت وردپرس

غیرفعال کردن آپدیت خودکار(هسته، قالب و افزونه های) وردپرس و افزایش سرعت سایت

پست بعدی
سئو وردپرس

سئو در وردپرس | بهبود رتبه‌ی سایت وردپرس در موتورهای جستجو

پست های مرتبط