آموزش سی پنل(cPanel) برای وبمستران تازه‌کار

آموزش سی پنل

سی پنل(cPanel) به جهت برخورداری از رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند، افزونه‌های بی‌شمار و امکانات کاربردی برای مدیریت هاست، انتخاب اول تمامی کاربران و وبمستران است. در حقیقت می‌توان به‌نوعی گفت که حتی اگر کسی از تکنولوژی هاستینگ نیز اطلاعاتی نداشته باشد در استفاده از سی پنل به مشکل خاصی بر نخواهد خورد.

درحالی‌که سی پنل از یک رابط بسیار کاربرپسند برای کاربران مبتدی استفاده می‌کند قصد داریم چهار نکته‌ی کوتاه را حضورتان عرض کنیم تا تجربه‌ی مدیریت هاست این دست از وبمستران ارتقاء پیدا کند.

بکاپ گیری در سی پنل آسان‌تر است

همانند کلیه کنترل پنل های دیگر، امکان گرفتن نسخه پشتیبان از سایت در سی پنل نیز فراهم است و به‌طورکلی قبل از انجام هر تغییری روی سایت، گرفتن نسخه پشتیبان الزامی به نظر می‌رسد. مدیران سرورها بایستی از مشتریانشان بخواهند تا نسبت به پشتیبان گیری اقدام کنند.

آموزش گرفتن نسخه پشتیبان(بکاپ) در سی پنل

  • در سی پنل لاگین کنید
  • به قسمت Files رفته و سپس روی آیکون Backups کلیک کنید
  • به دنبال گزینه‌ی Full Backup بگردید و سپس روی Generate/Download a Full Website Backup کلیک کنید
  • در صفحه‌ی بعد گزینه‌ی Home Directory را انتخاب کنید
  • همچنین می‌توانید با واردکردن ایمیلتان از اتمام فرایند بکاپ گیری باخبر شوید
  • روی گزینه Generate Backup کلیک کنید.

اطلاعات تماس را در سی پنل مکرراً به‌روز نگه‌دارید

کاربرانی که از سی پنل استفاده می‌کنند بایستی حتماً یک آدرس ایمیل ارائه کنند تا اعلان‌های ضروری سیستم، مثل تغییرات پسورد، پرشدن هاست و لاگین های مشکوک برای آن‌ها ارسال شود. به‌شدت توصیه می‌شود تا یک ایمیل ایمن وارد کنید.

برای تغییر آدرس ایمیل در cPanel به شکل زیر عمل کنید:

  • در cPanel لاگین کنید
  • در قسمت Preferences گزینه‌ی Contact Information را انتخاب کنید
  • آدرس ایمیلتان را به‌روز کرده و تنظیمات موردنظرتان را انتخاب کنید

 

انتخاب پسورد مستحکم برای cPanel از ضروریات است

درست مثل ایمیل شخصی‌تان، پسورد سی پنل هم بسیار اهمیت دارد و می‌توان گفت که حیاتی است. به‌صورت پیش‌فرض، وقتی یک کاربر جدید به هاست اضافه می‌شود به شکل خودکار پسوردی برایش ارسال می‌شود که اکیداً توصیه می‌شود این پسورد را نیز تعویض نمایید و کار را برای هکر محترم با انتخاب پسورد غیرقابل حدس سخت‌تر کنید.

یک پسورد قوی بایستی حداقل 8 کاراکتر باشد که ترکیبی از اعداد، حروف الفبا و علائم در آن به‌کاررفته باشد. دقت کنید که کلمات معنی‌دار استفاده نکنید که جناب هکر یک دیکشنری کامل از این نوع پسوردها دارد و همه را در چند ثانیه روی سایت شما امتحان خواهد کرد. تاریخ تولد و امثالهم هم سه سوته قابل حدس هستند؛ مراقب باشید!

 

فضای خالی cPanel را مرتباً چک کنید

یکی از آرزوهای وب مستران این است که وب‌سایتی پر از محتوا و فایل‌های گوناگون داشته تا تحسین کاربران را برانگیزند. اما اگر حواسشان به میزان حافظه‌ای که مصرف کرده‌اند نباشد، شاید دیگر حتی نتوانند یک پست هم به سایتشان اضافه کنند.

خوشبختانه در سی پنل قسمتی به نام Disk Space Usage وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد که استفاده از منابع حافظه‌شان را ببینند یا برای هر سایت، محدودیت‌هایی قائل شوند.

 

در این مقاله سعی شد 4نکته‌ی پایه‌ای برای وبمستران تازه‌کار بیان شود تا اگر در شروع راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند، کمی هوشمندانه‌تر رفتار کنند تا با مشکلات جدی روبه‌رو نشوند.

نظر شما چیست؟ چه تجربه‌ای در استفاده از کنترل پنل cPanel داشته‌اید؟

 

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
افزایش امنیت وردپرس

افزایش امنیت وردپرس: 10 نکته برای افزایش امنیت سایت وردپرس

پست بعدی
CDN چیست؟

CDN چیست و چرا برای سایت باید از آن استفاده کرد؟

پست های مرتبط