روزانه میلیونها پست روی وبلاگهایی منتشر میشوند که از پلتفرم وردپرس استفاده میکنند. بنابراین باوجود رقبای بسیار زیاد، تولید محتوای صرفاً متنی بهصورت دائمی کار چندان درستی نیست. برای افزایش میزان تعامل مخاطب در سایتتان، استراتژی افزودن محتوای تعاملی در وردپرس خیلی مهم است.
کارشناسان در مطالعاتی که اخیراً روی انواع محتواها انجام شده است به این نتیجه رسیدهاند که خریداران در فضای آنلاین، به محتواهای تعاملی تمایل دارند. در ادامه بعضی از مواردی را که بر اساس تحقیقات مخاطب آنها را ترجیح میدهد را بیان میکنیم.
مهمترین قالبهای محتوایی که خریداران در فضای آنلاین در فرآیند خریدشان با آن تعامل پیدا میکنند:
- ویدئو 65%
- مقالات 60%
- وبلاگها 56%
- وبینارها 54%
- مطالعات موردی 54%
- تحقیقات و گزارش نظرسنجیها 54%
- کتابهای الکترونیکی 48%
تحقیقات اخیر شرکت یوتیوب هم نشان میدهد که بینندههای ویدئوها معمولاً به دنبال راهی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران از طریق هر محتوا هستند.
در این مقاله میخواهیم در مورد انواع محتواهای تعاملی صحبت کنیم. همچنین افزونههایی که میتوانید از آنها برای پیادهسازی محتوای تعاملی در وردپرس از آنها استفاده کنید را معرفی میکنیم. در ادامه، این بحث را از مقدمات آن آغاز میکنیم.
محتوای تعاملی چیست؟
بر اساس قانون 90-9-1 از فرهنگ اینترنت، 1% کاربران، بیشترین فعالیت آنلاین را دارند. درواقع 99% از حسابهای کاربری بهصورت فعال در فضای آنلاین حضور ندارند. تخمین زده میشود که 90% افراد Lurker هستند. Lurker در اصطلاح به کاربرانی گفته میشود که محتوای شما را میبینند اما در آن هیچ مشارکتی نمیکنند. 9% دیگری که از این آمار باقیماندهاند هم فعالیت بسیار کمی دارند.
محتوای تعاملی شامل قالبهای مختلفی است؛ مانند ویدئوها، محاسبهگرها، ابزارهای ارزیابی و نظرسنجیهایی که مخاطب را به تعامل با سایت شما تشویق میکنند. محتوای تعاملی میتواند آن 9% کاربرانی که بهصورت گذرا از محتوای شما استفاده میکنند را بیشتر با محتوای وبسایت شما درگیر کند. حتی آن 90% افرادی که با محتوای شما هیچ تعاملی انجام نمیدهند نیز بیشتر درگیر محتوای شما خواهند شد.
ایجاد چنین تعامل فعالی تضمین میکند که مخاطبتان از محتوای شما ارزش دریافت میکند. بنابراین این عامل باعث میشود تا رابطهی شما با مخاطبهایتان عمق بیشتری پیدا کند.
برای شروع کار درزمینهی محتوای تعاملی، در ادامه چند نمونه از مواردی که میتوانید در نظر بگیرید را میآوریم. همچنین افزونههایی که میتوانید برای پیادهسازی محتوای تعاملی در وردپرس مورداستفاده قرار دهید را معرفی خواهیم کرد.
1 . ویدئوهای تعاملی
ویدئوهای آنلاین یکی از موارد موردعلاقهی کاربران در فضای اینترنت است. اضافه کردن عناصر تعاملی به ویدئوها میتواند به طرز چشمگیری تأثیر آن را در مخاطب افزایش دهد. بعضی از مثالهای قابلذکر در این نمونه، پر کردن اطلاعات در جای خالی در ویدئو یا پاسخ به سؤالات طرحشده در ویدئو هستند. بر اساس پاسخی که بازدیدکننده به سؤال شما بدهد میتوانید او را بهجای مشخصی از ویدئو هدایت کنید.
برای کمک به حفظ و یادگیری مفاهیم جدید در ویدئوهای آموزشی، ایجاد تعامل در آنها مفید است. بهعنوان مثال در تصویر زیر یک، یک سؤال تعاملی در محتوای ویدئویی مربوط به یک آموزش آشپزی را مشاهده میکنید.
ویدئوهای 360 درجهای که یک روایت کامل از محتوای موردنظر را در اختیار کاربر قرار میدهد هم وابسته به زمینهی کاری شما، میتواند برای مخاطبتان مناسب باشد. اما پیشنهاد میشود برای شروع کار، از عناصر سادهتری درزمینهی محتوای تعاملی استفاده کنید.
افزونهی محتوای تعاملی H5P
این افزونه به شما اجازه میدهد تا انواع مختلفی از سؤالات و منابع اطلاعاتی زیادی را به ویدئوهای خودتان اضافه کنید. همچنین این افزونهاین قابلیت را دارد که با توجه به پاسخی که کاربر به سؤالات ما میدهد؛ او را بهجاهای موردنظر شما در ویدئو منتقل کند.
شما باید از ابزار نویسندگی H5P برای ایجاد و ویرایش ویدئوهای تعاملی برمبنای HTML-5 استفاده کنید. اگر ویدئوهای خودتان را روی یوتیوب قرار دهید هم میتوانید موارد فوق را انجام دهید. مخصوصاً به دلیل محدودیت داشتن H5P برای آپلود، در مورد ویدئوهای طولانی یوتیوب پیشنهاد بهتری است.
2 . امتحانها، ارزیابیها و نظرسنجیها
یکی از روشهای رایج و جالب برای شناختن مخاطب خودتان، پرسیدن سؤالاتی مثل یک امتحان از آنها است.
برای مثال، در محتواهای مربوط به گرامر و دستور زبان انگلیسی، میتوانید برای فهم تفاوت Who و Whom ازلحاظ گرامری برای کاربر سؤال ایجاد کنید. خوانندهای که این سؤال را پاسخ بدهد شانس بیشتری برای یادگیری بهتر قواعد گرامری و استفاده از آنها در موارد واقعی و کاربردی خواهد داشت.
در آخر، پرسشنامهها و نظرسنجیها میتوانند برای پیش اعتبار سنجی میزان تقاضای محصولتان و همچنین دریافت بازخوردهای ارزشمند روی محتوایتان مفید باشند.
افزونهی Modal Survey
وقتی شما این افزونه را خریداری کرده و نصب کنید؛ میتوانید امتحانات، ارزیابیها و نظرسنجیها را در سایت وردپرس خودتان تعبیه کنید. این افزونه بهصورت خاص به شما اجازه میدهد تا طراحی موارد مورداستفاده را شخصیسازی کنید تا یک تجربهی کاربری مناسب به همراه جذابیتهای تصویری جذاب در آن قرار دهید.
درواقع پس از پاسخ دادن به سؤالات توسط هر کاربر، با توجه به نوع پاسخها، شما میتوانید به آنها مشاورهی شخصی بدهید. همچنین میتوانید نتایج نهایی را بهصورت ایمیل برای آنها ارسال کرده یا گزارش PDF آن را با آنها به اشتراک بگذارید.
3 . نظرسنجیها (Polls)
استفاده از نظرسنجیها در وردپرس، یک روش کمهزینه برای دریافت نظرات کاربران بهصورت گسترده است. این مورد در وبسایتهای رسانهای و حتی شبکههای اجتماعی، خیلی رایج است. بهعنوان مثال، خیلی از تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب برای دریافت نظرات و شناخت مخاطب خودشان و شکلدهی به محتوایشان بهصورت منظم از نظرسنجیها استفاده میکنند.
شما میتوانید برای فهمیدن اینکه مخاطبتان ممکن است کدامیک از محصولات شما را خریداری کند؛ از ابزارهای نظرسنجی در وبلاگ خودتان استفاده کنید. حتی گاهی سایتهای فروشگاهی برای دریافت بازخورد از بازدیدکنندهها، در لندینگپیج خودشان هم از نظرسنجی استفاده میکنند.
افزونهی Opinion Stage
افزونهی Opinion Stage برای ساخت سریع نظرسنجیها در وبسایت وردپرسی شما و نمایش لحظهای نتایج نظرسنجیها به مخاطب مورداستفاده قرار میگیرد. این افزونه الگوهای آمادهی زیادی برای ویدئوها، تولید سرنخ (Lead Generation) و هدایت نظر دهندهها به لندینگپیجهای موردنظر دارد. همچنین شما میتوانید برای افزایش جذابیت نظرسنجیهای خودتان، به آنها تصویر هم اضافه کنید.
در بخش طراحی نظرسنجی و در بکاند سایت، شما به یک داشبورد مربوط به نتایج نظرسنجیها دسترسی دارید. در این داشبورد جزئیات بازدیدها، رأیهای دادهشده و لیدهای تولیدشده از طریق نظرسنجی شما نمایش داده میشود.
در این افزونه، سفارشیسازی نظرسنجیهای ساختهشده از طریق اعمال تغییرات در CSS مقدور است. مثلاً ممکن است بخواهید رنگهای بهکاررفته در آن را با سایت خودتان تطبیق داده یا لوگوی خودتان را روی آیتمهای آن به کار ببرید.
4 . وبینارها (بر اساس تقاضا)
ویدئوهای پخش زنده یا لایو استریم و وبینارها، شکل رایجی از ویدئوها هستند که مخاطب را به تعامل وادار میکنند. اما وبینارها ممکن است راه بهتری برای تولید سرنخ یا لید باشند. معمولاً وبینارها روی هاست ضبط میشوند و هرزمانی هم قابلمشاهده هستند.
دلیل برتری وبینارها فقط راحتی مشاهدهی آن برای بازدیدکنندهها نیست. شما میتوانید اسلایدها و صدای خودتان را قبل از ارائهی وبینار بهبود بدهید. این مزیت باعث میشود شما از داشتن بالاترین کیفیت در ارائهی خودتان اطمینان داشته باشید. همچنین خواهید توانست مانند یک وبینار زنده هیجان کافی را برای مخاطب ایجاد کنید. بهعنوان مثال، سؤالاتی که ممکن است شرکتکنندگان در وبینار از شما داشته باشند؛ توسط ایمیل برای شما ارسال میشود تا به آنها پاسخ دهید.
افزونهی WebinarPress
افزونهی WebinarPress به شما امکان میدهد تا وبینارهای خودتان را روی پلتفرمهای YouTube ، Vimeo و یا سرور خودتان میزبانی کنید. در این افزونه میتوانید با استفاده از کدهای کوتاه (Shortcodes) لندینگپیج و فرمهای موردنظرتان را در هرجایی قرار دهید. همچنین میتوانید ایمیلهای یادآوری را برای وبینارها طراحی و ارسال کنید. فقط در مورد وبینارهای از قبل ضبطشده باید نسخهی حرفهای این افزونه را خریداری کنید.
5 . محاسبهگرها
یکی دیگر از قالبهای محتوای تعاملی که بهصورت معمول برای محتواهای استاتیک مورداستفاده قرار میگیرد؛ محاسبهگرها هستند. وظیفهی این محاسبهگرها، انجام اعمال ریاضی سنگین برای کاربران است. یک مثال خیلی خوب برای این دسته، محاسبهگر میزان درآمد یوتیوبرها از بازدید ویدئوها در کانال یوتیوبی آنها است که در این لینک میتوانید آن را مشاهده کنید.
درواقع محاسبهگرها میتوانند برای ارائهی پیشنهادهای شما به مخاطب در لندینگپیج شما عملکرد بهتری داشته باشند. ممکن است بخواهید به مخاطب خودتان نشان دهید که با تهیهی محصول شما چقدر میتواند در وقت و هزینههای خودش صرفهجویی کند. یا هم میتوانید با دریافت اطلاعات موردنیاز مشتری و انجام محاسبات، به او محصول مناسبش را پیشنهاد دهید.
افزونهی Calculated Fields Form
رابط کاربری محاسباتی این افزونه بهصورت یک فرم ساز گرافیکی دارای آپشنهای قالببندی است. همچنین برای تعریف عملیات ریاضی روی فیلدهای فرم ایجادشده قابلیتهای منطقی خاصی دارد. مثالهای عملی از قبل طراحیشده و الگوهایی برای نمونه در این افزونه وجود دارند که میتوانید از آنها هم استفاده کنید. اما ساخت یک محاسبهگر از ابتدا هم در این افزونه مقدور است.
ایدههایی برای محتوای تعاملی در سایت شما
اگر مواردی که در بالا گفتیم برای شما گیجکننده بود؛ در ادامه چند روش ساده برای افزودن عناصر تعاملی به پستهای وبلاگتان بیان میکنیم. شما میتوانید همهی این موارد را با استفاده از افزونههای ساخت صفحهیا Page Builder هایی مانند افزونهی WPBakery یا افزونهی Elementor روی سایت خودتان پیادهسازی کنید.
الف . بررسی مختصر و سریع با استفاده از باکسهای خلاصهنویسی شده
کاربران وب ممکن است به روشهای مختلفی از محتوای شما استفاده کنند. بهعنوان مثال، بعضی از آنها میخواهند فقط در حد یک گاز از محتوای شما استفاده کنند. بعضی در حد یک میان وعده و بعضی بهصورت یک وعدهی غذای کامل از آن مصرف میکنند. داشتن یک خلاصه از محتوای کاملتان در بالای هر مقاله، برای کسانی که قصد استفادهی مختصری از محتوای شما دارند خیلی خوب است. اگر قسمت خلاصهی مقاله، موردتوجه کاربر قرار بگیرد حتی ممکن است متن کامل آن را هم مطالعه کند.
ب . افزونهی آکاردئون | Accordion
یکی دیگر از ابزارهای بسیار خوبی که محتوای شما را برای مخاطبتان بهخوبی ارائه میکند Accordion است. با استفاده از افزونهای مانند Easy Accordion میتوانید مواردی مانند سؤالات متداول (FAQs) یا صفحهی درباره ما را ایجاد کنید. با کلیک روی دکمهی + کاربران میتوانند پاسخهای مربوط به هر سؤال را که موردنظرشان است را مطالعه کنند.
ج . هدایت مستقیم کاربر به قسمت دلخواه با استفاده از جدول فهرست محتواهای مطلب
با توجه به قوانین سئو، معمولاً مطالب طولانیتر در رتبهبندیهای جستجو عملکرد بهتری دارند. اما کاربری که با استفاده از جستجو به مطلب شما میرسد ممکن است فقط بخواهد قسمت خاصی از محتوای شما را مطالعه کند. استفاده از یک جدول فهرست مطالب میتواند به این افراد کمک کند تا بهراحتی به زیر عنوان موردنظرشان در محتوای شما منتقل شوند. همچنین این لینکها در قسمت لینکهای سایت در صفحهی نتایج موتورهای جستجو نیز نمایش داده میشوند.
این ویژگی در صفحهی نمایش نتایج موتور جستجو (SERP) قلمرو بسیار باارزشی است که برای سایت شما کلیکهای بیشتری به همراه خواهد آورد.
برای این کار شما میتوانید از یک افزونه مانند افزونهی Easy Table of Contents استفاده کنید. هرچند این ویژگی در بعضی از قالبها و صفحه سازها بهصورت پیشفرض وجود دارد. برای مثال المنتور (Elementor) به شما اجازه میدهد که یک جدول فهرست مطالب لینک دار را به تگهای هدینگ مقالهی وبلاگ خودتان اضافه کنید. توصیه میکنیم که برای این منظور فقط از تگهای H2 و H3 استفاده کنید. زیرا استفادهی بیشتر از تگها باعث میشود متن شما نامرتب دیده شود و خواننده را گیج کند. حتی خودتان هم میتوانید فهرست مطالب خودتان را با رنگهای مربوط به سایت و برند خودتان طراحی کنید. این جدول میتواند به ساید بارهای سایت بچسبد و همزمان که مخاطب در صفحه اسکرول میکند؛ بهصورت شناور در معرض دیدش قرار داشته باشد.
نتیجهگیری
استفاده از محتوای تعاملی یک روش عالی برای متمایز شدن محتوای شما در میان دریایی از محتواهایی است که هرروز منتشر میشود. در این مقاله سعی شد تا چند مورد از قالبهای محتوای تعاملی را به همراه تعدادی از افزونههای مفید برای پیادهسازی آن به شما معرفی کنیم. امیدواریم بتوانید از موارد ذکرشده در سایت و وبلاگ خودتان بهخوبی استفاده کنید.
شما به ما بگویید که قصد دارید کدامیک از انواع محتوای تعاملی را در سایت خودتان پیادهسازی کنید؟ حتماً در قسمت کامنتها، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.