ایجاد تغییرات ناگهانی در فاکتورهای رتبه بندی گوگل و کاهش ترافیک سایت ها یکی از کابوس های دائمی تمامی کسانی است که با دنیای سئو به گونه ای در ارتباط می باشند. از این رو هر بار که تغییر جدیدی در قوانین رتبه بندی وب سایت ها رخ می دهد تمامی کسانی که در زمینه سئو فعالیت می کنند به دنبال آن هستند که ببینند چگونه می توانند بر تغییرات جدید غلبه کنند تا این تغییرات رتبه وب سایت های آنها را تحت تاثیر قرار ندهد. البته این مساله موجب شده است بسیاری از کسانیکه در زمینه سئو فعالیت می کنند به هر تغییری در گوگل و یا پلتفرم های مربوط به طراحی سایت حساسیت نشان دهند که یکی از نمونه های این تغییرات که این روزها سرو صدای زیادی به راه انداخته است تگ rel=”noreferrer noopener”می باشد.
تگ rel=”noreferrer noopener” یکی از تغییرات جدیدی است که در جدید ترین نسخه وردپرس ایجاد شده است و ذهن بسیاری از افراد را درگیر نموده است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این تگ، دلایل ظاهر شدن آن، چگونگی عملکرد آن، چگونگی حذف آن و تاثیرات آن بر سئو آشنا نماییم.
تگ rel=”noreferrer noopener” چیست؟
زمانی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می نمایید یک صفحه با لینک وب سایت های مختلف برای شما نمایش داده می شود که به صفحه نتایج جستجوهای گوگل یا SERP شهرت یافته است. کسانی که با سئو آشنایی ندارند تصور می کنند که این لینک ها و وب سایت هایی که در هنگام جستجوی کاربران رد صفحه SERP نمایش داده می شوند به صورت راندوم انتخاب شده اند اما کسانی که در دنیای سئو فعالیت می کنند به خوبی می دانند که این نتایج و رتبه بندی ها بر اساس قوانین گوگل و میزان مطابقت وب سایت ها با این قوانین ایجاد شده اند. اخیرا کسانی که در دنیای سئو فعالیت می کنند و از ورژن آخر ورد پرس (ورژن۴٫۷٫۴) استفاده می نمایند با مشکلی در زمینه کد نویسی های خود برای لینک ها در ورد پرس مواجه شده اند. مشکلات ایجاد شده بدین شکل است که زمانی که افراد برای یک هایپر لینک تگ target=”_blank” اضافه می نمایند وردپرس به صورت اتوماتیک یک خط کد دیگر را به کد های آنها می افزاید. این خط کد اسرار آمیز، تگی به شکل rel=”noreferrer noopener” می باشد که این روزها برای بسیاری از افراد بسیار دردسر ساز شده است. بسیاری از افراد با دیدن این کد نگران آن می شوند که مبادا این کد سئوی وب سایت آنها را تحت تاثیر قرار دهد و اختلالی در رتبه بندی های وب سایت آنها ایجاد نماید. آیا شما نیز با چنین مشکلی مواجه شده اید؟ آیا شما هم به دنبال آن هستید که بدانید این خط کد از کجا آمده است و آیا می خواهد سئوی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
دقت داشته باشید که از آنجایی که مقاله مشخصی از جانب وردپرس و گوگل درباره این تگ جدید ایجاد نشده است من مجبور شدم برای یافتن پاسخ این سوال که آیا این تگ بر سئو تاثیر دارد یا خیر در فروم های مخلف جستجو کنم و با متخصصان مختلف صحبت نمایم تا بتوانم جوابی صحیح و منطقی برای این سوال بیابم. لذا تمامی مطالب و نکات آورده شده در این مقاله بر اساس جستجوهای شخصی بنده می باشند.
بسیاری از افراد تگ rel=”noreferrer noopener” را چیزی شبیه به تگ Nofollow می پندارند اما این تگ که جدیدا در وردپرس ورژن ۴٫۷٫۴ ایجاد شده است و پیروی نوشتن کد target=”_blanc” برای لینک های داخلی و خارجی در صفحات وب سایت شما (کدی که موجب می شود زمانی که شما لینکی در وب سایت خود ایجاد می نمایید در صورت کلیک کردن کاربر بر روی آن بجای آنکه لینک در همان صفحه باز شود، در پنجره جدیدی باز شود) ایجاد می گردد برای جلوگیری از تب نپینگ به وجود آماده است. تب نپینگ نوعی فیشینگ یا کلاهبرداری اینترنتی است که در آن سارقان اینترنتی صفحاتی از وب سایت های معتبر را هک می کنند و زمانی که کاربر به این صفحات ارجاع داده می شوند آنها با دزدیدن اطلاعات آنها از کاربران کلاهبرداری می نمایند. حال این تگ rel=”noreferrer noopener” چگونه از فیشینگ جلوگیری می نماید؟
⦁ زمانی که noopener افزوده می شود، صفحه جدیدی که در اثر کلیک کردن کاربر بر روی لینک صفحه شما ایجاد می گردد نمی تواند از طریق window.opener به window object شما دسترسی داشته باشد و لذا امکان دسترسی به اطلاعات صفحه اصلی را نخواهد داشت.
⦁ کلیدواژه norefferrer نیز به مرورگر می گوید که اطلاعات HTTP ارجاعی را زمانی که بر روی لینک نام برده کلیک می شود به صفحه جدید ارائه ننماید و بدین طریق اطلاعات کاربران در صفحات محفوظ مانده و زمانی که هکر ها سعی می کنند از طریق تب نپینگ اطلاعات کاربران را بدزدند هیچ اطلاعاتی در اختیار آنها قرار داده نمی شود.
آیا تگ rel=”noopener noreferrer” می تواند برای سئوی وب سایت ها مشکلی ایجاد نماید؟
همان طور که گفته شد این نوع تگ ها که اخیرا در وردپرس ۴٫۷٫۴ پیروی افزودن کد target=”_blanck” به صورت اتوماتیک ایجاد می شوند تنها به منظور حفظ امنیت اطلاعات وب سایت ها و کاربران آنها هستند و مانع انتقال اطلاعات به صفحه جدید ایجاد شده می شوند و لذا این تگ ها نمی توانند برای سئوی وب سایت ها مشکل ساز باشند. البته پیرامون این موضوع بحث هایی نیز در Quara، Stack Overflow و حتی Moz ایجاد شده بود و تمامی متخصصان سئو بر این باور هستند که این تگ ها تاثیری بر سئوی وب سایت نمی تواند داشته باشد. زیرا عملکرد این تگ ها بر خلاف باور عمومی به هیچ وجه شبیه به تگ Nofollow نمی باشد و لینک هایی که این تگ به آنها افزوده می شود نیز توسط موتورهای جستجوگر دنبال می شوند و بر رتبه بندی وب سایت ها تاثیر می گذارند.
آیا تگ rel=”noopener noreferrer” برای کسانی که در سیستم های همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ کار می کنند می تواند مشکل ساز باشد؟
این مساله کمتر در فروم ها و یا در میان کسانی که متخصص سئو هستند به بحث گذاشته شده است. اما از آنجایی که با استفاده از این نوع تگ ها هیچ نوع اطلاعاتی به صفحات باز شده انتقال داده نمی شود سرور افیلیت هیچ نوع اطلاعاتی درباره کاربران نمی تواند دریافت نماید برای مثال زمانی که کاربران بر روی یک لینک افیلیت با تگ rel=”noopener noreferrer” کلیک می نمایند، سرور افلیت اطلاعاتی همچون نوع ویندوز، نوع مرورگر، محلی کنونی کاربر و حتی وسیله ای که کاربر با استفاده از آن به وب سایت مراجعه نموده است را نمی توانند داشته باشد. این مساله ممکن است برای همکاران شما در سیستم همکاری فروش خوشایند نباشد و آنها نخواهند که با چنین شرایطی با شما همکاری نمایند. برای حل این مشکل شما می توانید تگ rel=”noopener noreferrer” را ریمو نمایید.
چگونه تگ rel=”noopener noreferrer” را از وردپرس خود حذف کنیم؟
در اینجا ما راهکاری برای شما ارائه نموده ایم که با استفاده از آن خواهید توانست تگ های rel=”noopener noreferrer” را از هایپر لینک هایی که دارای کد target=”_blank” حذف نمایید. شما باید کدهای زیر را به فایل function.php Theme’s در وردپرس اضافه نمایید. توجه کنید، پیش از آنکه هر گونه تغییری در فایل function.php Theme’s ایجاد نمایید یک بک آپ از آن تهیه کنید.