دقیقاً در لحظهای که یک ایدهی الهامبخش برای ایجاد یک سایت جدید به فکرتان میرسد؛ انگیزهی زیادی برای این کار پیدا میکنید. شما یک ایده دارید و انگیزهی زیادی دارید تا آن را پیادهسازی کنید. با این وجود، کار تولید محتوا برای سایت وقتی درست کار میکند که اشتیاق اولیه کمرنگ شود. یعنی باید بتوانید بهصورت پیوسته و مداوم تولید محتوا و وبلاگ نویسی را ادامه دهید؛ حتی وقتی انگیزهی اولیه را ندارید. درواقع حفظ انگیزه و انجام مستمر کار در درازمدت کار خیلی دشواری است. بنابراین برای این کار باید یک برنامهی منسجم و مداوم داشته باشید.
برای اینکه در تولید محتوا برای سایتتان دچار مشکل نشوید و بتوانید بهصورت منظم پستهای جدید رو سایتتان منتشر کنید؛ ما این مقاله را آماده کردهایم تا به شما در فرآیند تولید محتوا و وبلاگ نویسی کمک کنیم. از تولید ایده تا انتشار محتوای آن، همچنین ایجاد ثبات و برنامهریزی ذهن، همهچیز را در این مقاله پوشش خواهیم داد.
گام اول: در مورد رقبای خودتان تحقیق کنید
اولین کاری که باید بکنید این است! باید بهصورت کامل تحقیق کنید که وبسایتهایی که زمینهی کاری مشابه با شما دارند چطور کار میکنند. این کار بسیار ضروری است و باید قبل از اینکه هیچ کار دیگری انجام بدهید؛ انجام شود.
سعی کنید بهترین و قویترین سایتهایی که درزمینهی کاری شما فعال هستند را پیدا کنید. برای این کار میتوانید چند مورد از کلمات کلیدی مربوط به کارتان را در گوگل جستجو کنید. بالاترین نتایجی که گوگل به شما نمایش دهد؛ همکاران پیشرو و قدرتمند شما خواهند بود. نام سایتهایی که پیدا کردید و آدرس آنها را یادداشت کنید.
حالا که این لیست را تهیهکردهاید؛ شروع کنید به مطالعه کردن. نکته اینجاست که فقط برای خواندن نخوانید! در زمان مطالعه نکات زیر را به یاد داشته باشید:
-
پستهای سایت آنها با چه کسانی صحبت میکند؟ مخاطب هدف موردنظر آنها کیست؟
-
در هر سایت، پستها با چه فاصلهی زمانیای از هم منتشرشدهاند؟
-
هر سایت چه دستهبندیهایی دارد؟
-
در هر سایت کدام تیترها توجه شما را جلب کرد؟
-
این سایتها چطور از ویژگی Call to Action استفاده کردهاند؟
-
آنها چه نوع عکسهایی استفاده کردهاند؟ به چه تعداد؟
متن جوابتان را به هرکدام از سؤالات بالا در مورد هر سایت، درجایی یادداشت کنید. با داشتن این اطلاعات در ذهن خودتان، میتوانید برای شروع کار با تولید محتوای مخصوص خودتان با تمرکز بیشتر، آماده شوید.
در این مرحله شما میتوانید از ابزارهایی مانند Google alerts و SimilarWeb و سایر ابزارها برای پیگیری رقابت خودتان استفاده کنید. بیشتر این ابزارها رایگان هستند و فقط به یک راهاندازی اولیه برای تولید گزارشها نیاز دارند.
گام دوم: طوفان ذهنی | Brainstorm
حالا وقت این است که به خلاقیت خودتان اجازهی شکوفا شدن بدهید. میخواهید راجع به چه چیزی محتوا تولید کنید؟ حس میکنید که شما در کدامیک از موضوعاتی که رقبای شما دربارهی آن محتوا تولید کرده بودند؛ میتوانید بهتر عمل کنید؟ پرتکرارترین سؤالاتی که از طرف مشتریان خودتان یا در شبکههای اجتماعی دریافت کردهاید؛ کدماند؟
اینها ایدههایی بسیار خوبی برای تولید محتوا جهت انتشار در پستهای سایت هستند. حتی شما میتوانید مستقیماً از مشتریان و مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی بپرسید که دوست دارند چه موضوعاتی را بیشتر برایشان ارائه کنید. همچنین میتوانید از طریق هشتگهای مربوط به زمینهی کاری خودتان، برای تولید محتوا ایده پیدا کنید.
ایدهها
همیشه ایدههای زیادی وجود دارند که فقط باید آنها را کشف کرد. پس آستینها رو بالا بزنید و بهصورت جدی کار رو شروع کنید.
در این مواقع، ساختن یک نقشهی ذهنی کار مفیدی است. بهعنوانمثال سرویس MindMup به شما این توانایی را میدهد که نقشهی ذهنی خودتان را بسازید. در این سایت میتوانید کارتان را با یک ایدهی اصلی شروع کنید. سپس ایدههای کوچک و بزرگ مربوط به ایدهی اصلی را کمکم به نقشهی ذهنی خودتان اضافه کنید. بهترین راه برای به دست آوردن ایدههای جدید این است که به ذهن خودتان آزادی بدهید. نوشتن آزاد و بدون موضوع هم از روشهایی است که میتواند خلاقیت شما را نمایان کند. یک سند متنی خالی ایجاد کنید و یا یک کاغذ سفید بردارید. یک تایمر ست کنید و شروع به نوشتن کنید. برای اصلاح چیزهایی که مینویسید؛ نوشتن را متوقف نکنید. اگر تایپ میکنید؛ حتی برای اصلاح اشتباهات تایپی متوقف نشوید. فقط بنویسید؛ حتی اگر فقط در حال نوشتن چیزهای تصادفی و شانسی هستید. از ایدههایی که از همین کار ساده به دست خواهید آورد شگفتزده خواهید شد!
گام سوم: برای تولید محتوا، برنامهریزی کنید
بر اساس چیزهایی که گفتیم احتمالاً تا الآن ذهنتان پر از ایدههای مختلف شده است. حالا میتوانید بنشینید و تولید محتوا برای پستهای سایتتان را شروع کنید. پیشنهاد میکنیم برای شروع، روند انتشار محتوا را یک هفته در نظر بگیرید. یعنی اگر پیشنویس محتوای جدید را در روز دوشنبه شروع کنید؛ سعی کنید تا روز جمعه محتوا را برای انتشار آماده کرده باشید.
پیشنویس محتوای سایت را میتوانید در وردپرس، گوگل داک (Google Docs) یا هر نرمافزار واژهپرداز دیگری که دوست دارید بنویسید. هیچکدام از این موارد باهم فرق خاصی ندارند. فقط فراموش نکنید که همواره نوشتههای خودتان را ذخیره کنید.
نکته
یک نکتهی مهم در اینجا مطرح است. تولید محتوا برای وبلاگ یک کسبوکار معمولاً در اولویتِ اولِ صاحبان آن بیزنس قرار نمیگیرد. زیرا این کار درواقع بهنوعی مکملِ فعالیتهای اصلی مربوط به فروش است و به خودیِ خود جزئی از فعالیتهای درآمدزای شرکت نیست. به همین دلیل، معمولاً به تولید محتوا اهمیت کمتری داده میشود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم؛ راهکارهایی وجود دارد. مثلاً میتوانید همانطور که برای یک جلسهی کاری برنامهریزی میکنید؛ برای تولید محتوا و انتشار آن نیز برنامهریزی و زمانبندی انجام دهید. این زمانبندی را در لیست برنامهها یا تقویم خودتان بنویسید تا به شما یادآوری شود. وقتی هم که وقتش رسید حتماً آن را انجام دهید.
اینکه شما به استمرار در تولید محتوا مطابق با زمانبندی خودتان عادت کنید فواید زیادی دارد. یکی از فایدههای خوب این کار این است که ذهنِ شما تمرین میکند تا حتماً در زمان مقرر کار تولید محتوا را انجام دهد. در ابتدای کار و در چند پست اول احتمالاً کار کمی کند پیش میرود. اما با حفظ استمرار برای این کار، خواهید دید که وقتی زمان تولید محتوا فرامیرسد؛ انجام آن برای شما خیلی طبیعی و راحت خواهد بود.
اما برای رسیدن به این مرحله باید خیلی آمادهباشید و تلاش زیادی کنید. اینکه تولید محتوا جزئی از برنامهی روزانهی شما شود کار راحتی نیست. اما اگر محقق شود؛ تأثیر بسیار زیادی در افزایش خروجی محتوا برای وبسایت شما خواهد داشت.
گام چهارم: ویرایش و تصحیح
یکی از چیزهایی که در نوشتن پستهای سایت معمولاً فراموش میشود؛ وقت گذاشتن برای ویرایش و تصحیح آنها است. شما میتوانید بهمحض اینکه آخرین کلمه را در پیشنویس پست خودتان نوشتید آن را منتشر کنید. اما این کار درستی نیست. شما باید برای ویرایش پستها، در برنامهی کاری خودتان زمان در نظر بگیرید. بهتر است ویرایش پستها را مدتی بعد از کامل کردن پیشنویس آنها انجام دهید. مثلاً اگر زمانِ به پایان رسیدنِ پیشنویس طبق برنامه، روز دوشنبه باشد؛ ویرایش آن را برای پنجشنبه زمانبندی کنید. این کار به ذهن شما زمان کافی برای فراموش کردن آنچه نوشتهاید را میدهد. بنابراین رویکرد شما در زمان ویرایش، مثل کسی است که برای اولین بار آن را میخواند. با این روش، پیدا کردن اشکالات و ویرایش و تصحیح آنها برای شما راحتتر خواهد بود.
راهکارها
پستهای خودتان را با صدای بلند بخوانید تا اشتباهات گرامری یا کلمات نوشتهنشده را بهراحتی پیدا کنید. برای مشکلات گرامری همچنین میتوانید از ویراستیار استفاده کنید. ویراستیار میتواند ایرادهای موجود در متن را برای شما پیداکرده و اصلاح کند. البته این نرمافزار مختص مایکروسافت وُرد است.
محتوایی که اشتباهات زیادی داشته باشد؛ خیلی کم خوانده میشود. مهمتر از هر چیز، این محتوا باعث میشود؛ سایت شما یک سایت غیرحرفهای به نظر برسد. همچنین محتواهای پراشتباه برای موتورهای جستجو هم جذاب نخواهند بود. بنابراین ویرایش و تصحیح محتوا، مرحلهای نیست که بتوانید از آن چشمپوشی کنید.
گام پنجم: آمادهسازی پست برای انتشار
بهمحض اینکه محتوای شما به سطح قابل قبولی رسید؛ میتوانید آن را برای انتشار روی سایت آماده کنید. اگر بخواهیم بر اساس مثالی که ابتدای این مقاله زدیم؛ بهصورت برنامهی یکهفتهای عمل کنیم؛ میتوانیم روز جمعه را برای انتشار محتوا در نظر بگیریم.
اگر پیشنویس محتوا را در وردپرس ننوشته باشید؛ حالا باید آن را از هرجایی که هست در وردپرس کپی کنید. اگر از یک ویرایشگر قدیمی استفاده میکنید بهتر است از ابزاری مثل Word to HTML استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد این است که قبل از انتقال متن به وردپرس آن را به فرمت HTML ببرید. با این کار میتوانید درصورتیکه کد اضافی توسط ویرایشگر به متن اضافه شده باشد؛ آن را حذف کنید. همانطور که قبلاً هم گفتیم؛ پیشنهاد میکنیم از ویرایشگر وردپرس، گوگل داک یا مایکروسافت ورد استفاده کنید تا نیازی به این کار نداشته باشید.
آمادهسازی
در مرحلهی بعد، فرمت متنها را بهدرستی تنظیم کنید. تیترها را بهدرستی با ویرایشگر وردپرس تنظیم کنید. لینکها و عکسها را در صورت وجود درجایی که باید باشند؛ در متن قرار دهید. در مورد عکسها نکات خیلی زیادی وجود دارد که در این بحث نمیتوان آنها را کامل بیان کرد. اما در مورد لینکها، ممکن است در مقالهی شما نیاز باشد که به یک سایت یا پست دیگر لینک بدهید. این لینک میتواند یک پست دیگر در سایت خودتان (لینک داخلی) باشد؛ یا به یک سایت دیگر (لینک خارجی) اشاره کند. فراموش نکنید که لینکهای خارجی را جوری تنظیم کنید که در برگهی جدید بازشوند (open in a new tab). قرار دادن لینکهای مناسب در محتوایتان کمک زیادی به خواننده خواهد کرد.
نکتهی مهم برای سئو
حتماً توضیحات متا و عنوان سئو را در افزونهی Yoast بنویسید. حتماً از افزونههای بهینهسازی مطالب برای موتورهای جستجو، استفاده کنید. اگر این کار را نمیکنید؛ حداقل خودتان پستها را تا میتوانید بر اساس قواعد سئو بهینهسازی کنید.
گام ششم: آمادهسازی تصاویر
هر پستی که در سایت میگذارید باید حاوی یک یا چند تصویر هم باشد. این یک قانون نانوشته در فضای آنلاین است. محتوایی که عکسی در آن نباشد؛ مخاطب را کمتر درگیر خود میکند. همچنین نداشتن عکس در محتوای سایت، برای موتورهای جستجو یک ویژگیِ نامطلوب قلمداد میشود. اما سؤال اینجاست: عکسهای مناسب محتوایمان را از کجا تهیه کنیم؟ در ادامه چند منبع برای تهیهی عکسهای مناسب معرفی میکنیم:
-
اسکرینشات بگیرید؛ البته اگر موضوع شما این قابلیت را داشته باشد.
-
از وبسایتهای عکس رایگان استفاده کنید.
-
از عکسهایی که خودتان با دوربین گرفتهاید؛ استفاده کنید.
در همهی عکسهایی که در پستهایتان قرار میدهید این نکات را باید رعایت کنید. حتماً هر عکس را متناسب با پوسته و تم سایت خودتان تغییر اندازه بدهید. حجم عکسها را قبل از آپلود روی سایت بهینهسازی کنید. برای این کار میتوانید از ابزار TinyPNG استفاده کنید. همچنین برای سئوی بهتر و دسترسی راحتتر، فراموش نکنید که متن جایگزین (Alt Text) مربوط به هر عکس را بنویسید.
گام هفتم: زمانبندی
وقتی محتوای شما بهطور کامل آماده شد؛ میتوانید آن را برای انتشار زمانبندی کنید. وردپرس این قابلیت را دارد که بهجای انتشارِ فوریِ پستها، برای انتشار آنها تاریخ و ساعت دیگری تعیین کنید. پس بهترین زمان را برای انتشار پست خود پیداکرده و محتوای جدید را برای همان موقع، زمانبندی کنید. همچنین میتوانید در شبکههای اجتماعی محتوای خودتان را با عنوان «بهزودی منتشر میشود» تبلیغ کنید.
تعداد زیادی افزونهی مدیریت شبکههای اجتماعی برای وردپرس وجود دارند. همچنین میتوانید از ابزارهایی مثل Hootsuite و Buffer برای زمانبندی پستها در شبکههای اجتماعی استفاده کنید.
برنامه داشتن تولید محتوای دائمی را آسان میکند
در ابتدای کار، تولید محتوای منظم و دائمی کار سخت و غیرقابل انجامی تصور میشود. اما، با یک زمانبندی ثابت و منظم، شما میتوانید دائماً محتوای جدید و خوب تولید کنید. درنتیجه همیشه محتوایی برای انتشار خواهید داشت. در طول زمان، شما متوجه خواهید شد که کسانی موفق هستند که بهصورت دائمی محتوا تولید میکنند. همانطور که گفتیم برای محقق شدن این هدف، باید برنامه داشته باشید. برای یادآوری و بهعنوانمثال، برنامهی تولید محتوای هفتگی را داریم:
-
دوشنبه: آماده کردن پیشنویس
-
پنجشنبه: ویرایش
-
جمعه: آمادهسازی تصاویر و زمانبندی برای انتشار در یک روز و ساعت مناسب در هفتهی پیش رو
این برنامهی زمانبندی که در بالا پیشنهاد کردیم؛ فقط یک مثال است. این برنامه طوری طراحی شده است که برای انتشار یک محتوا حداقل یک هفته زمان داشته باشید. ممکن است زمانی که شما برای این کار صرف خواهید کرد با این برنامه متفاوت باشد. اما داشتن برنامهی قبلی یک راه مطمئن برای قرار دادن تولید محتوا در برنامهی کاری است. اگر برنامهریزی نکرده باشید؛ مجبور خواهید شد که زمان موردنیاز برای تولید محتوا را با زحمت در بین سایر کارهای خود قرار دهید. درنتیجه هم کیفیت کارهای شما و هم کیفیت محتوایی که تولید میکنید افت خواهد کرد. با برنامهریزی پیش بروید و موفق باشید.