افزایش Reach در اینستاگرام | 10 روش آسان و کاربردی

افزایش Reach در اینستاگرام

از وقتی‌که اینستاگرام بر اساس الگوریتم‌های خاص خودش، مرتب‌سازی پست‌ها در فید کاربران را شروع کرده است؛ خیلی از افراد فعال در این شبکه‌ی اجتماعی متوجه کاهش Reach همیشگی خودشان شده‌اند. اما ممکن است این مسئله شامل حال شما نشده باشد. درواقع ممکن است شما بعد از اعمال الگوریتم‌های نمایش فید کاربران، حتی بیشتر از تعداد فالوورهای خودتان Reach داشته باشید. در این پست می‌خواهیم 10 روش سرراست و راحت برای افزایش Reach در اینستاگرام را با توجه به الگوریتم‌های جدید آن به شما آموزش دهیم.

 

آشنایی با الگوریتم جدید اینستاگرام 

یک نکته‌ی کوتاه را در این قسمت بیان می‌کنیم. می‌دانیم در شرایطی باید کارکنیم که قرار است فید کاربر بر اساس الگوریتم نمایش داده شود. بنابراین فهمیدن اینکه الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند به شما برای افزایش طبیعی Reach صفحه‌ی خودتان کمک زیادی می‌کند.

به‌زودی ما می‌خواهیم در یک مقاله‌ی آموزشی دیگر، الگوریتم اینستاگرام را بررسی کرده و قسمت‌های کلیدی عملکرد آن را مشخص کنیم. اگر تمایل دارید که با الگوریتم اینستاگرام و چگونگی رتبه‌بندی پست‌ها توسط آن آشنا شوید؛ حتماً مطالب آینده‌ی سایت ما را دنبال کنید.

 

10 راه برای افزایش Reach در اینستاگرام 

می‌خواهیم بررسی کنیم که چه روش‌هایی می‌تواند به‌صورت ارگانیک باعث افزایش Reach در اینستاگرام شود. 10 روش خیلی قدرتمند زیر را برای رسیدن به این هدف، در ادامه به‌صورت مفصل باهم بررسی می‌کنیم:

  1. بهینه‌ترین زمان پست گذاشتن را برای خودتان پیدا کنید.
  2. ویدئو گذاشتن را امتحان کنید.
  3. مسابقه برگزار کنید و یا برای تشویق مخاطب به تعامل بیشتر از آن‌ها سؤال پرسید.
  4. از محتوایی که توسط مخاطبتان تولید می‌شود هم استفاده کنید.
  5. از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده کنید.
  6. لایو اینستاگرامی برگزار کنید.
  7. از تبلیغات در بستر اینستاگرام استفاده کنید.
  8. کمتر پست بگذارید.
  9. محتوای مخصوص اینستاگرام تولید کنید.
  10. یک کاربر عالی در محیط اینستاگرام باشید.

در ادامه این راهکارها را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

 

1 . بهینه‌ترین زمان پست گذاشتن را برای خودتان پیدا کنید

حتی این روزها که اینستاگرام برای نمایش تایم لاین کاربر از الگوریتم‌های ویژه‌ای استفاده می‌کند هم انتخاب زمان بهینه برای پست گذاشتن خیلی مهم است. آقای سو بی زیمرمن (Sue B Zimmerman) یکی از افراد متخصص در حوزه اینستاگرام است توصیه می‌کند فقط زمانی پست بگذارید که می‌دانید اکثر مخاطبان شما آنلاین هستند:

“ممکن است زمان زیادی لازم باشد تا نحوه‌ی فعالیت مخاطب خودتان را متوجه شوید. اما خیلی مهم است که زمانی پست‌های خودتان را منتشر کنید که بخش عمده‌ای از مخاطبان شما آنلاین باشند.”

اگر پروفایل شما در اینستاگرام در حالت Business باشد؛ می‌توانید از قسمت Insights ، زمان فعالیت مخاطبان خود را در ساعات روز و ایام هفته و مدت‌زمان آن را بفهمید.

 

وقتی زمان ایده آل برای ارسال پست در صفحه‌ی خودتان را پیدا کردید؛ می‌توانید برای ارسال پست‌های خودتان در اینستاگرام برنامه‌ریزی زمانی انجام دهید. با این روش می‌توانید بر اساس زمان‌بندی، محتوای باکیفیت خودتان را به‌صورت مستمر منتشر کنید. مزیت این کار این است که اطمینان خواهید داشت که بخش عمده‌ای از مخاطبان شما این محتواها را خواهند دید.

 

2 . ویدئو گذاشتن را امتحان کنید

تعداد زیادی از مطالعات نشان می‌دهند که معمولاً تصاویر نرخ تعامل بیشتری نسبت به ویدئوها در اینستاگرام دارند. این تعامل شامل لایک و کامنت می‌شود. در نگاه اول به این تحقیقات، شاید به نظر برسد که عکس‌ها بیشتر از ویدئوها کاربر را درگیر خودشان می‌کنند و برای تعامل بهتر هستند. البته که همین‌طور هم هست.

اما در یک بررسی دقیق‌تر، ممکن است به نتایج متفاوتی دست پیدا کنیم. در یک مطالعه که روی 31 صفحه‌ی منتشرکننده‌ی اخبار انجام‌شده؛ نتایج جالبی به‌دست‌آمده است. باوجوداینکه عکس‌ها به نسبت ویدئوها به‌طور متوسط لایک و نرخ تعامل کلی بیشتری کسب می‌کنند؛ اما ویدئوها کامنت بیشتری دریافت می‌کنند. درواقع به‌صورت میانگین، ویدئوها بیشتر از دو برابر عکس‌ها کامنت می‌خورند که خیلی قابل‌توجه است.

 

هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که در الگوریتم‌های اینستاگرام ارزش لایک و کامنت باهم برابر است یا خیر؟ و اگر ارزش آن‌ها یکی نیست؛ کدام‌یک ارزشمندتر از دیگری است؟ اما ازآنجایی‌که نوشتن کامنت نسبت به لایک کردن، برای مخاطب زحمت بیشتری دارد؛ ممکن است کامنت‌ها در الگوریتم اینستاگرام ارزش بیشتری داشته باشند. درنتیجه ممکن است پست‌هایی که کامنت بیشتری دارند را در رتبه‌ی بالاتری از پست‌هایی که لایک بیشتری دارند نمایش دهد.

در سال گذشته مشخص شد که مدت‌زمان نمایش (Watch Time) ویدئوها در اینستاگرام در یک بازه‌ی 6 ماهه، به میزان بیش از 40 درصد افزایش یافته است. با این میزان رشد نرخ بازدید، امتحان کردن محتواهای ویدئویی، می‌تواند برای افزایش Reach در اینستاگرام خیلی عالی باشد.

 

3 . مسابقه برگزار کنید و یا برای تشویق مخاطب به تعامل بیشتر از آن‌ها سؤال بپرسید

سؤال پرسیدن از مخاطب یا درخواست انجام کاری از او یکی از روش‌های سرگرم‌کننده برای تشویق مخاطب به تعامل با پست‌های اینستاگرام شما است. به‌عنوان مثال یکی از روش‌های افزایش تعامل کاربران، برگزاری مسابقات جایزه دار است.

 

نمونه‌هایی که می‌توانید در این زمینه استفاده کنید را در ادامه مثال می‌زنیم:

درحالی‌که مسابقات جایزه دار معمولاً از پست‌های معمولی کامنت بیشتری دریافت می‌کنند؛ اما بهتر است هر چند ماه یک‌بار از این نوع پست‌ها به اشتراک بگذارید تا جذابیت خودش را همیشه برای مخاطب حفظ کند.

یکی از کارهایی که به‌طورمعمول می‌توانید انجام دهید؛ پرسیدن سؤال در پست‌های اینستاگرام است. اگر بتوانید سؤالاتی مرتبط با محتوای خودتان را از کاربر بپرسید؛ به افزایش کامنت‌ها و درنتیجه افزایش Reach در اینستاگرام شما می‌انجامد.

 

4 . از محتوایی که توسط مخاطبتان تولید می‌شود هم استفاده کنید

با استفاده از این تکنیک، علاوه بر افزایش Reach در اینستاگرام، می‌توانید فالوورهای خودتان را هم افزایش بدهید.

استفاده از محتوایی که توسط مخاطب می‌شود؛ می‌تواند باعث تعامل بیشتر آن‌ها و به اشتراک‌گذاری آن پست توسط آن‌ها با دیگران شود. ازآنجاکه الگوریتم‌های اینستاگرام روابط کاربران را هم در زمان رتبه‌بندی محتوا جهت نمایش در نظر می‌گیرد؛ برقراری ارتباط مناسب با کاربرانتان می‌تواند به بهبود رتبه‌ی شما برای نمایش در فید آن‌ها منجر شود.

در نتایج یک تحقیق مشخص ‌شده است که محتوای تولیدشده توسط کاربر، به‌غیراز افزایش Reach در اینستاگرام به‌صورت ارگانیک، 35 درصد بیشتر در یاد مخاطب باقی می‌ماند. همچنین این محتواها تا 50 درصد بیشتر از محتواهای سنتی و محتواهای تولیدشده توسط خودتان مورد اعتماد مخاطب قرار می‌گیرد. همین موارد باعث می‌شوند که استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران، یک استراتژی باارزش به‌حساب بیاید.

 

5 . از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده کنید

در یک گزارش در مورد شبکه‌های اجتماعی مشخص شد که درحالی‌که 63 درصد از افراد فعالیت در اینستاگرام را ترجیح می‌دهند؛ اما فقط 16 درصد آن‌ها از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند. این یک فرصت مناسب است که می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

استوری اینستاگرام جایگاه ویژه‌ای از این شبکه اجتماعی را به خودش اختصاص می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید؛ محل قرارگیری استوری ها در بالای فید کاربر است. همین نکته که استوری در بالاترین محل فید کاربر قرار دارد می‌تواند توجه آن‌ها را به شما جلب کند. اگر فالوورهای شما به‌صورت مرتب استوری های شما را مشاهده کنند؛ احتمالاً پست‌های شما هم در فید آن‌ها با رتبه‌ی بالاتری به نمایش درخواهند آمد.

 

حتی ترتیب نمایش استوری ها به کاربر هم رتبه‌بندی می‌شوند. احتمالاً این رتبه‌بندی هم به‌صورت مشابه با رتبه‌بندی پست‌های فید کاربر توسط الگوریتم اینستاگرام انجام می‌شود. برای افزایش Reach در اینستاگرام خودتان سعی کنید استوری های جذابی را طراحی کرده و به اشتراک بگذارید.

 

6 . لایو اینستاگرامی برگزار کنید

برای افزایش Reach در اینستاگرام انجام لایو هم یک ترفند مشابه استفاده از استوری است. لایو شما در بالای فید مخاطبتان و در کنار استوری ها به او نمایش داده می‌شود. با توجه به اینکه نمایش لایو بودن شما اولویت بیشتری از استوری ها (که معمولاً تعدادشان هم بیشتر است) دارد؛ احتمال دیده شدن لایو خیلی زیاد است. همچنین قرار گرفتن لوگوی لایو روی پروفایل شما باعث برجسته و متمایز شدنتان در فید کاربر می‌شود.

 

هرچه بیشتر لایو بگذارید؛ محتوای غیر لایو شما بیشتر دیده خواهد شد. وقتی لایو بودن شما باعث دیده شدنتان در بالای فید کاربر می‌شود؛ ممکن است حتی کاربر لایو شما را مشاهده نکند اما چون شما را دیده است؛ احتمال دارد که وارد پروفایلتان شده و سایر محتواهای شما را مشاهده کند.

طبق گزارشی که بالاتر هم اشاره کردیم؛ فقط 27 درصد از افرادی که اینستاگرام را انتخاب کرده بودند از لایو آن استفاده کرده بودند. بااینکه این درصد هرروز در حال افزایش است اما هنوز هم لایو اینستاگرام به قسمت اصلی آن تبدیل نشده است. بنابراین می‌توانید از این روش عالی برای بیشتر دیده شدن، افزایش Reach در اینستاگرام خودتان و رساندن محتوای باکیفیت خودتان به کاربر استفاده کنید.

 

7 . از تبلیغات در بستر اینستاگرام استفاده کنید

ممکن است این روش کمی متفاوت به نظر برسد؛ اما تبلیغات یک روش مؤثر برای افزایش Reach در اینستاگرام شما است. تبلیغات رسمی اینستاگرام که در پروفایل‌های Business ، تحت عنوان Promote قرار دارند در کشور ما به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌های زیادی مواجه است. اما تبلیغات غیررسمی در صفحه‌های بزرگ و کوچک می‌توانند به نسبت هزینه و بازدهی آن صفحات، برای شما مخاطب جذب کنند. اما حتماً در نظر داشته باشید که تناسب بین صفحه‌ای که می‌خواهید برای شما تبلیغ کند با محتوای صفحه‌ی خودتان بسیار مهم است. همچنین صرفاً به تعداد فالوور نباید توجه کرد. بهتر است برای رسیدن به نتیجه‌ی مناسب در تبلیغات میزان تعامل مخاطبان آن صفحه را در نظر بگیرید.

 

8 . کمتر پست بگذارید!

آقای مایکل استلزنر (Michael Stelzner) که از متخصصان حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی است؛ در توضیح الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی، افراد را به تجدیدنظر در استراتژی ارسال پست خودشان تشویق می‌کند.

“دوباره فکر کردن کلیدواژه‌ی این موضوع است. تجدیدنظر در استراتژی ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی به این معناست که فکر نکنید هرچه بیشتر پست بگذارید بهتر است. درواقع هرچه کمتر، بیشتر!”

آقای سو بی زیمرمن (Sue B Zimmerman) که کمی بالاتر از او نقل‌قول کرده بودیم؛ برای افرادی که می‌خواهند به الگوریتم اینستاگرام غلبه کنند؛ پیشنهاد مشابهی می‌دهد.

“اگر می‌خواهید به‌درستی با مخاطب خودتان ارتباط برقرار کنید؛ بهتر است به‌جای پست کردن 20 عکس با سطح کیفی متوسط، فقط یک عکس با بالاترین کیفیت ممکن پست کنید. پس هر بار که می‌خواهید پستی را منتشر کنید؛ چند لحظه صبر کنید و فکر کنید که آیا این محتوا به برند شما کمکی می‌کند؟ و آیا این محتوا به‌طور مؤثر فالوورهای شما را به تعامل با خودش وادار می‌کند یا خیر.”

تعداد مناسب برای پست گذاشتن شما، با میزان منابع و زمانی که در اختیار دارید رابطه‌ی مستقیمی دارد. به‌جای انتشار 20 پست در هفته، می‌توانید یک یا دو پست را در هفته آماده کرده و منتشر کنید. با داشتن منابع و زمان یکسان قطعاً کیفیت محتوای شما خیلی بهبود خواهد یافت.

محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز فالوورهایتان می‌تواند شانس بیشتری برای دریافت پاسخ‌های مثبت از سمت مخاطب شما داشته باشد. درنتیجه، همین موضوع می‌تواند به افزایش Reach در اینستاگرام شما بیانجامد.

 

9 . محتوای مخصوص اینستاگرام تولید کنید

یکی از راه‌های تولید محتوای باکیفیت، تولید محتوای مخصوص اینستاگرام است. اینستاگرام یک پلتفرم کاملاً بصری است که به‌جای متن، تمرکز ویژه‌ای روی محتوای تصویری و ویدئویی دارد. بنابراین محتواهایی که در اینستاگرام نتیجه‌ی خوبی به دست می‌آورند؛ احتمالاً نتیجه‌ی متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی دیگری مثل توییتر یا فیس‌بوک دارند.

برای تیم‌های کوچک فعال در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای منحصر به هر شبکه‌ی اجتماعی ممکن است چالش‌برانگیز باشد. در این شرایط استفاده‌ی مجدد از محتوا در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند عالی باشد. اما اگر قصد انجام این کار را دارید؛ حداقل سعی کنید در هر شبکه‌ی اجتماعی، کپشن مناسب و متفاوتی بنویسید تا مخاطب شما دلیلی برای دنبال کردن شما در جاهای دیگر را هم داشته باشد.

 

10 . یک کاربر عالی در محیط اینستاگرام باشید

این نکته‌ی آخر ممکن است کمی مبهم باشد اما به‌خوبی نکات بالا را جمع‌بندی می‌کند.

الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به این دلیل ساخته‌شده‌اند که هوش و ذکاوت افراد را تحریک کنند. همچنین رفتارهای مثبتی مانند به اشتراک‌گذاری محتوا، قدردان بودن از مخاطب، سریع پاسخگو بودن و مواردی ازاین‌دست را در افراد ایجاد کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی همیشه در تلاش‌اند تا جلوی سوءاستفاده‌ها و زیر پا گذاشتن این اهداف را بگیرند.

قطعاً اگر شما یک کاربر خوب و متناسب با معیارهای موردنظر اینستاگرام باشید؛ این ویژگی شما در طول زمان و با فعالیت مناسب، به افزایش Reach در اینستاگرام شما منجر خواهد شد. این معیارها شامل موارد زیر هستند:

 

نتیجه‌گیری

هدف اصلی در اینستاگرام (و سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی) این است که مخاطب از دریافت محتوا راضی باشد و از استفاده از آن پلتفرم لذت ببرد. بنابراین همان‌طور که بسیاری از افراد و برندها این کار را عملی کرده‌اند؛ شما هم می‌توانید تجربه‌ی خیلی خوبی را از تعامل با محتوایتان برای مخاطب‌های خودتان ایجاد کنید. درهرصورت، به اشتراک گذاشتن محتوای باکیفیت و مفید هم برای شما و هم برای مخاطبتان مفید خواهد بود.