مولتی سایت وردپرس چیست؟ آموزش راه اندازی مولتی سایت در وردپرس

مولتی سایت وردپرس چیست؟

مولتی سایت در وردپرس (WordPress MultiSite) یک ویژگی است که به کاربران اجازه می دهد با یک‌ بار نصب وردپرس، چندین وب‌سایت را اجرا کنند. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌جای اینکه مجبور به ورود تک‌به‌تک به دسته‌ای از وب‌سایت‌های مختلف وردپرس باشند، شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها ایجاد کنند و به همه‌چیز از طریق یک داشبورد وردپرس دسترسی داشته باشند.

مولتی سایت در وردپرس به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین وب‌سایت هم‌زمان در یک سرور با قالب و افزونه‌های یکسان؛ وجود داشته باشند. این یک روش مقرون‌به‌صرفه و کاربرپسند برای مدیریت هم‌زمان چندین وب‌سایت وردپرس است.

 

بیان این نکته اهمیت دارد که مولتی سایت فقط وقتی کاربرد دارد که تمام وب‌سایت‌های موردنظرتان در یک شبکه یکسان مستقر شوند. این به همه وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد منابعی مانند آدرس IP ، زیر دامنه (Subdomain) و یا زیرشاخه (Subdirectory) وب‌سایت اصلی را به اشتراک بگذارند.

همچنین همان‌طور که گفته شد؛ مولتی سایت امکان استفاده از ابزارهای مدیریت وردپرس را در چندین وب‌سایت از طریق یک داشبورد یکسان فراهم می‌کند. این ابزارها شامل ابزارهای امنیت، مدیریت و بررسی عملکرد است. مدیر سایت می‌تواند به‌راحتی دامنه‌های سفارشی ایجاد کند و از طریق ‌هاست وب سرور را مدیریت کند.

مولتی سایت یک ویژگی وردپرس است که اولین بار با راه‌اندازی وردپرس نسخه 3.0 معرفی شد و بخشی از پروژه‌ی چندکاربری وردپرس (WordPress Multiuser) بود. این پروژه اکنون در حال انجام نیست، زیرا مولتی سایت در هسته وردپرس ادغام‌شده است.

 

چرا از مولتی سایت در وردپرس استفاده کنیم؟

با مولتی سایت وردپرس، مدیریت چندین وب‌سایت که از قالب و افزونه‌های یکسان استفاده می‌کنند، بسیار آسان‌تر می‌شود؛ زیرا داشبورد مدیر سایت در مرکز آن‌ها قرار دارد. ازآنجاکه تمام وب‌سایت‌های موجود در شبکه مولتی سایت دارای قالب، افزونه‌ها و فایل‌های یکسانی هستند، امکان به-روزرسانی وب‌سایت‌ها بسیار ساده‌تر می‌شود و نیاز به تعداد انجام به‌روزرسانی کمتری خواهد داشت.

وقتی از مولتی سایت در وردپرس استفاده می‌کنید، درواقع شما به‌جای اینکه مدیر باشید، سوپر مدیر (Super Admin) می‌شوید. این عنوان به کاربران امکان دسترسی به وب‌سایت اصلی وردپرس و تمام وب‌سایت‌های دیگر شبکه را می‌دهد. از طریق این داشبورد مدیریت، تمام وب‌سایت‌های وردپرس در یک مکان مدیریت می‌شوند.

چگونه مولتی سایت را در وردپرس فعال کنیم؟

چند مرحله ساده برای فعال کردن مولتی سایت وردپرس وجود دارد. بهترین پیشنهاد، استفاده از این قابلیت توسط کاربران با سطح پیشرفته در وردپرس است. این مراحل شامل همه موارد، از نصب وردپرس گرفته تا تهیه بکاپ و پشتیبان از داده‌ها و مطالب سایت، و نصب مولتی سایت و پیکربندی آن در وب‌سایت وردپرس است.

نصب وردپرس – وردپرس را روی‌ هاست وب‌سایت خودتان بارگیری و نصب کنید. ]لینک آموزش نصب وردپرس [ سپس مدیر می‌تواند آدرس‌هایی که می‌خواهد وب‌سایت‌ها استفاده کنند را انتخاب کند.

از وب‌سایت خودتان بکاپ بگیرید – از یک افزونه‌ی وردپرس برای تهیه نسخه پشتیبان استفاده کنید تا به‌راحتی تمام داده‌ها و اطلاعات خود را در وب‌سایت‌های وردپرس ذخیره کنید. این کار یک راه‌حل مناسب در زمان بروز هرگونه مشکلات برای وب‌سایت است تا در صورت از دست رفتن اطلاعات به‌راحتی آن را بازگردانی کنید.

افزونه‌ها را غیرفعال کنید و از مدیریت سایت خارج شوید –  باید همه افزونه‌ها را غیرفعال کنید تا بتوانیم حالت مولتی سایت را فعال کنیم. سپس قبل از ادامه، از مدیریت وردپرس خارج شوید.

فایل wp-config.php را آپدیت کنید –  وارد پنل هاست خود شوید و به کلاینت پروتکل انتقال فایل  FTP (File Transfer Protocol) خود وارد شوید. سپس خطوط کد زیر را به فایل wp-config.php اضافه کنید:

/* Multisite */

Define( ‘WP_ALLOW_MULTISITE’, true );

مولتی سایت را نصب کنید – اکنون می‌توانید دوباره وارد وردپرس شوید و از قسمت ابزار (Tools) در داشبورد ، به تنظیمات شبکه (Network Setup) بروید. تنظیمات خود را پیکربندی کنید و روی نصب (Install) کلیک کنید.

شبکه را فعال کنید – به سرویس‌گیرنده FTP خود بروید و گزینه نمایش فایل‌های مخفی را انتخاب کنید. سپس wg-config.php را برای ویرایش مجدد بازکنید. کد پایین را در زیر کدی که قبلاً اضافه کردیم؛ اضافه کنید:

define( ‘MULTISITE’ , true);

define( ‘SUBDOMAIN_INSTALL’ , true);

define( ‘DOMAIN_CURRENT_SITE’ , ‘ دامنه سایت فعلی’);

define( ‘PATH_CURRENT_SITE’ , ‘/’);

define( ‘SITE_ID_CURRENT_SITE’ , 1);

define( ‘BLOG_ID_CURRENT_SITE’ , 1);

تمام تغییرات را ذخیره کرده و فایل را ببندید. همچنین می‌توانید افزونه‌های خود را دوباره فعال کنید و شروع به استفاده از مولتی سایت کنید.

نکته: علامت های نقل و قول بالا را هنگام کپی به تک کوتیشن تغییر دهید. این علائم صرفا جهت خوانایی بهتر در این صفحه تغییر پیدا می کنند و از لحاظ برنامه نویسی فاقد اعتبارند.

 

چه کسانی باید از قابلیت مولتی سایت وردپرس استفاده کنند؟

همه می‌توانند از قابلیت مولتی سایت در وردپرس استفاده کنند، اگرچه ویژگی‌های خاص این قابلیت متناسب با نیازهای خاص بعضی کاربران وردپرس تنظیم‌شده است. مسئله مهم این است که باید بدانیم این روش برای وقتی مناسب است که چند وب‌سایت نیاز به مدیریت دارند و مؤثرترین راه ساده‌سازی روند به‌روزرسانی و کاهش هزینه‌هاستینگ همین روش است.

  • سیستم یک‌بار ورود –  ایدئال‌ترین کاربران برای قابلیت مولتی سایت، مدیران سایت-هایی هستند که می‌خواهند با یک‌بار ورود به سیستم از یک داشبورد مرکزی به همه وب‌سایت‌های وردپرس خود دسترسی پیدا کنند.
  • چند وب‌سایت در یک شبکه – قابلیت مولتی سایت وردپرس برای مدیران سایت‌هایی که دارای شبکه‌ای از وب‌سایت‌های وردپرسی مرتبط به هم هستند، ایدئال است.
  • ایجاد وب‌سایت‌های جدید – وقتی مدیر سایت می‌خواهد شاخه‌های مختلفی برای یک وب ایجاد کند و همچنین قالب، مدیریت و زیر دامنه خاصی را برای آن ایجاد کند مولتی سایت مناسب است.
  • کاهش هزینه‌ها – استفاده از قابلیت مولتی سایت وردپرس به مدیر اجازه می‌دهد پرداخت هزینه به چندین برنامه میزبانی هاست را کاهش دهد. این پول می‌تواند صرف ارتقاء فضای سرور شود.
  • اشتراک‌گذاری – هنگامی‌که وب‌سایت‌های شما از قالب‌ها و افزونه‌های یکسانی استفاده می-کنند، استفاده از قابلیت مولتی سایت باعث می‌شود فشار کمتری روی سرور شما ایجاد شود.
  • به‌روزرسانی مؤثر – مولتی سایت به‌راحتی روند به‌روزرسانی را برای همه‌ی وب‌سایت‌های وردپرس شما ساده و مؤثر می‌کند ، بنابراین همه‌ی افزونه‌ها و قالب‌ها به‌جای اینکه جداگانه آپدیت شوند؛ می‌توانند در شبکه به‌صورت یکجا آپدیت شوند.

جمع‌بندی

قابلیت مولتی سایت وردپرس یک ویژگی منحصربه‌فرد و بسیار مفید برای کاربران وردپرس است. همچنین راهی مناسب برای مدیریت چندین وب‌سایت به‌صورت کاربرپسند تر، مقرون‌به‌صرفه تر و با به‌روزرسانی ساده‌تر می‌باشد.

نصب و استفاده از مولتی سایت آسان است، می‌توان آن را با یک کلیک روی‌هاست نصب کرد. سپس با استفاده از سرویس‌دهنده FTP و تغییرات مختصر در کد و تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و فعال‌سازی مجدد پلاگین ها، یک فرآیند نصب مولتی سایت به‌صورت کامل به انجام می-رسد.

مولتی سایت می‌تواند هم‌زمان ده‌ها ، صدها و حتی هزاران وب‌سایت وردپرس را به‌طور هم‌زمان مدیریت کند، که این قابلیت انتخاب  مناسبی برای افرادی است که چندین وب‌سایت وردپرس را مدیریت می‌کنند و خوشبختانه مولتی سایت وردپرس در حال حاضر در هسته وردپرس قرار داده‌شده است تا به‌روزرسانی و مدیریت آن به‌صورت بسیار ساده‌تر انجام شود.

 

 

Total
0
Shares
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی
لاگین با گوگل در وردپرس

لاگین با گوگل در وردپرس

پست بعدی

افزونه اینستاگرام خودکار نسخه 1.6.0 منتشر شد – آموزش پچ 1.5.1

پست های مرتبط